Vandaag is het ‘Dag van de Coach’ die voor de 17e keer wordt gehouden. Tijdens die congres staan professionaliteit en positionering centraal. Maar ook de rol en positie van de coach en van coaching in de samenleving. Hoe baken jij je vakgebied af voor jezelf en naar je omgeving, wat is de statuur van jou als coach en wat is jouw rol bij het toegankelijk maken van coaching. Op deze dag publiceren we opnieuw een interview dat we hadden met businesscoach Johanna Nauta.

Je bent al ruim 25 jaar werkzaam in de beautybranche in uiteenlopende functies, waardoor je heel breed georiënteerd bent in de branche. Mensen motiveren en inspireren zijn voor jou belangrijke pijlers, hoe is dat zo gekomen?
“Dat is eigenlijk altijd zo geweest. Ik ben altijd nieuwsgierig naar beweegredenen, naar het waarom, naar de vraag achter de vraag. Ik geniet er van om mensen op het juiste spoor te zetten en te prikkelen en te enthousiasmeren. Pas wanneer je de juiste snaar bij iemand weet te raken, kun je diegene echt motiveren, inspireren en vooruit helpen.”

De afgelopen jaren heb je je gespecialiseerd in zakelijke en persoonlijke coaching voor de beautybranche, kun je daar iets meer over vertellen?
“De afgelopen jaren woonde ik op Curaçao en daar had ik alle tijd en bovendien letterlijk en figuurlijk even afstand van alles. Ik heb mezelf de vraag gesteld wat ik nu echt vanuit mijn hart graag wilde doen. Ik heb zelf een aantal coachtrajecten gevolgd en de vakopleiding tot lifecoach. Ondertussen kreeg ik nog steeds vragen van ‘mijn’ schoonheidsspecialisten uit Nederland. Toen realiseerde ik me dat ik in de beautybranche toch echt als een vis in het water ben en dat ik ook mijn opgedane (vak)kennis van de afgelopen 25 jaar wil gebruiken om anderen te helpen. Dus ben ik me verder gaan ontwikkelen op het gebied van zakelijke coaching en online coaching. Eigenlijk ben ik altijd al min of meer aan het coachen geweest; als schoonheidsspecialist, als docent en als accountmanager. Maar nu onafhankelijk, gediplomeerd en onderbouwd; het is mijn vak geworden!”

Als businesscoach geef je onder andere lezingen over een eigen, unieke route naar een succesvolle(re) salon. Wat zijn de grootste ‘valkuilen’ die worden gemaakt?
“Je eigen waarden niet helder hebben of uit het oog verliezen. Jij bent waar het om draait in jouw salon! Hoe authentieker je bent, hoe krachtiger je over komt en hoe gemakkelijker je de juiste klanten aan je bindt. Ook hebben veel mensen geen duidelijk salonconcept en geen concreet doel. Hierdoor laat je je gemakkelijk meeslepen door de drukte van alledag en ben je gevoelig voor trends die eigenlijk niet bij je passen of voor zaken ‘waar veel vraag naar is’. Het is juist belangrijk om je eigen, unieke koers te blijven bepalen.”

Hoewel we nog even moeten wachten op de voorjaarbeurs, vroegen we Johanna wat voor advies zij beursbezoekers zou geven om zich zo goed mogelijk voor te bereiden en het beste uit hun beursbezoek te halen
“Zorg voor een goede voorbereiding. Bedenk van tevoren wat je wilt zien en wie je wilt spreken en maak daar je prioriteit van. Maak met behulp van de plattegrond een planning voor je beursbezoek, misschien kun je zelfs van tevoren al afspraken maken met de mensen die je echt wilt spreken. En noteer het tijdstip van de presentaties die je wilt bijwonen. Als je nog tijd en energie over hebt, kun je daarna nog een rondje ‘voor de leukigheid’ doen. Laat je niet meeslepen door alle prikkels op de beurs, zoals een prachtige stand, een overtuigend verhaal, aanbiedingen, collega’s die ergens enthousiast over zijn et cetera. Vraag jezelf bij alles af of het echt bij jou en bij jouw salon past.”

Ben jij ook benieuwd wat Johanna voor jou kan betekenen? Bijvoorbeeld je verkoopvaardigheden verbeteren, een verbeterslag in je salon maken of klanten jouw specialistische behandelingen laten boeken? Neem dan een kijkje op de website: www.johannanauta.nl.

Gerelateerde berichten