Jullie beautyprofessionals kunnen er wat van. Elke beautybeurs zie ik weer nieuwe producten, apparaten en behandeltechnieken gepresenteerd worden. Maar in mijn eigen vakgebied, marketing, gaan de ontwikkelingen ook bepaald niet langzaam. Geloof je mij als ik zeg dat ik de outline en delen van de tekst van dit artikel heb laten opstellen door een AI (Artificial Intelligence) chatbot die ik vandaag ontdekt heb? Zo niet: het is heus!

Hoe online belangrijker is geworden
Het is moeilijk om precies te zeggen hoe marketing zich de afgelopen jaren exact ontwikkeld heeft, maar als er één ding opvalt dan is dat wel dat “online” alsmaar belangrijker geworden is naarmate het internet en digitale technologieën steeds meer een centrale rol in ons leven zijn gaan spelen. Dit heeft allereerst geleid tot de ontwikkeling van nieuwe tools en technieken zoals algoritmes en geavanceerde analysemethoden die voor een groot deel afrekenen met het giswerk dat bij traditionelere vormen van marketing hoorde. Daarnaast is het aantal kanalen en platformen waarop online marketing kan plaatsvinden ook sterk toegenomen: Google, Facebook, YouTube, Instagram, enzovoorts.

Wat kunnen we op korte termijn nog verwachten?
Hoewel ik geen glazen bol heb, verwacht ik dat een aantal trends verder zullen doorzetten. Zo vermoed ik dat bijvoorbeeld het gebruik van kunstmatige intelligentie en geavanceerde analysemethoden om online marketingcampagnes te optimaliseren en te personaliseren alsmaar zal blijven toenemen.

Klinkt dat als abracadabra? Snap ik. Laat me je een concreet voorbeeld geven.

In de toekomst zie ik een AI bijvoorbeeld verschillende advertentieteksten schrijven en deze vervolgens gelijk testen, analyseren en optimaliseren, zonder dat er nog een mens aan te pas komt. Toekomstmuziek? Niet echt, ik zie dit op zeer korte termijn al wel gebeuren. De rol van de marketeer zal daardoor waarschijnlijk steeds meer worden om het een en ander aan te sturen in plaats van daadwerkelijk te bouwen.

Verder zie ik het belang van sociale media verder toenemen omdat steeds meer mensen hun tijd online, op sociale media, doorbrengen. Tegelijk zie ik ook mobielvriendelijke websites en apps steeds belangrijker worden omdat we alsmaar meer internetten vanaf onze smartphones. Dat betekent dat je er waarschijnlijk goed aan doet om je sociale media-inspanningen nog eens onder de loep te nemen en je website onder te brengen bij een bureau met verstand van zaken.

Bye bye Google?
Toenemende adoptie van voice-activated technologieën, zoals slimme speakers, zal waarschijnlijk leiden tot weer hele nieuwe mogelijkheden – en ook uitdagingen – op het gebied van online marketing. In het verlengde daarvan denk ik dat de manier waarop we online zoeken flink gaat veranderen. Momenteel doen we dat nog met zoekopdrachten en het aanklikken van zoekresultaten, maar ik vermoed dat we op een niet al te lange termijn overgaan naar een veel natuurlijkere manier van zoeken, waarbij we bij wijze van spreken gewoon een gesprek voeren met kunstmatige intelligentie die ons vervolgens direct de informatie geeft die we zoeken.

Dit betekent onder meer dat we websites op een heel andere manier moeten gaan optimaliseren.

Spannende veranderingen
In de snel veranderende wereld van marketing is het ook voor beautyprofessionals belangrijk om een beetje op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen en trends. Of het nu gaat om het gebruik van kunstmatige intelligentie, het toenemende belang van sociale media of de adoptie van nieuwe technologieën, het is duidelijk dat er spannende veranderingen gaande zijn!

Corné Ter Maten is salonmarketeer en de oprichter van Netbeauty, een online marketingbureau voor de beautybranche. Of je nu toe bent aan een geoptimaliseerde website of een goed converterende socialmedia-campagne: Netbeauty is helemaal thuis in de branche en heeft al meer dan 1.000 salons, van award winnende instituten tot kleine zelfstandigen, met succes geholpen om online beter zichtbaar te worden en meer klanten aan te trekken. Meer weten? Bezoek www.netbeauty.nl.

Gerelateerde berichten