Sliders. Je weet wel. Van die afbeeldingen op een website die om de zoveel seconden opzij schuiven om weer een nieuwe afbeelding te laten zien. Op de webdesign-afdeling van Netbeauty is het haast elke maand wel een keer raak: klanten die om een slider vragen omdat ze van beweging houden. Of omdat ze gewoon heel veel belangrijk vinden en dat ook graag állemaal willen laten zien. 

Men bekijkt hooguit één of twee slides
Onze reactie? “We kunnen zeker een slider aan je website toevoegen. Maar voordat we daarmee aan de slag gaan eerst nog een kleine tip…” Als de inhoud van je slider belangrijk is dan raden we een slideshow namelijk echt af. Waarom? Omdat bezoekers je slides simpelweg niet zullen zien.

Onze ervaring is dat een bezoeker hooguit één of twee slides ziet en dan verder scrolt. Want zeg eens eerlijk, als jij een website bezoekt, blijf jij zelf dan 30 seconden (of misschien wel langer) naar een slider staren om te zien wat er allemaal voorbij komt?

Als je met “ja” antwoord, dan geloof ik er niks van.

Onderzoek naar sliders
Dat sliders niet werken is niet alleen onze ervaring, hier is ook onderzoek naar gedaan. En er lijkt letterlijk geen onderzoek te zijn dat concludeert dat sliders een goed idee zijn. Om een tipje van de sluier op te lichten:

• Slechts 1% van de bezoekers klikt op een slider – kliks die bijna altijd voor rekening van de éérste slide komen (bron: erikrunyon.com);
• Sliders zorgen voor irritatie en de inhoud van sliders wordt genegeerd vanwege een fenomeen genaamd ‘banner blindness’ (wanneer een advertentie eruit ziet als een advertentie, hebben we de neiging deze te negeren) (bron: nngroup.com);
• Sliders maken een website langzamer en hebben zo een negatieve invloed op zoekmachineoptimalisatie en de conversieratio (bron: searchengineland.com).

Zelfs Google laat zich uit over sliders (ook wel ‘carousel’” genoemd):

“Carousels can be perceived as banners and therefore will be ignored. The user should always be in control. Automatic image sliders or carousels on homepage should be avoided or the frequency should be decreased.

○ Reason #1: Human eye reacts to movement (and will miss the important stuff)
○ Reason #2: Too many messages equals no message
○ Reason #3: Banner blindness”

Geef belangrijke content een vaste plek
Is het gebruik van een slider dan echt nooit aan te raden? In principe niet echt, sorry 🙂 Maar zolang je slides puur ter decoratie zijn, zeg sfeerfoto’s van je zaak, heb ik er persoonlijk niet veel op tegen. Ik begrijp ook best dat wat beweging voor een dynamischere uitstraling kan zorgen.

Of zo’n ‘dynamische uitstraling’ je ook daadwerkelijk wat oplevert is een andere discussie. Maar… wanneer je de inhoud van de slider belangrijk vindt (of anders gezegd, wanneer je wilt dat bezoekers deze content daadwerkelijk te zien krijgen) is het aan te raden om geen slider te gebruiken, maar de content gewoon een vaste plek op je pagina te geven.

Wil je bijvoorbeeld vier behandelcategorieën uitlichten, maak dan niet voor elke categorie een slide aan, maar creëer gewoon voor elke behandeling een eigen blok dat altijd in beeld is. Zo weet je zeker dat ze bij elke bezoeker in beeld komen.

En overweeg je een slider omdat er gewoon heel veel dingen zijn die je graag allemaal onder de aandacht wilt brengen? Denk dan eerst nog eens goed na over wat je écht wilt uitlichten en breng de rest ergens anders onder. Wanneer alles moet opvallen, valt er in de praktijk tenslotte niks meer op.

Corné Ter Maten is salonmarketeer en de oprichter van Netbeauty, een online marketingbureau voor de beautybranche. Of je nu toe bent aan een geoptimaliseerde website of een goed converterende socialmedia-campagne: Netbeauty is helemaal thuis in de branche en heeft al meer dan 1.000 salons, van award winnende instituten tot kleine zelfstandigen, met succes geholpen om online beter zichtbaar te worden en meer klanten aan te trekken. Meer weten? Bezoek www.netbeauty.nl.

 

Gerelateerde berichten