Dé cosmetische mannentrends van 2024-2025
Dit jaar zien we al dat baard- en snorverzorgingsproducten en scheerproducten zich verder ontwikkelen. Uniseks cosmetica wordt echter steeds prominenter. De zorg voor het milieu zal belangrijk blijven, in lijn met de eerdere trend van duurzame ontwikkeling. Ook zullen mannen steeds vaker kiezen voor zonnebeschermingsproducten.
Welke producten kopen mannen?
Tot de herenspecialiteiten behoren zeker ook verzorgingsproducten voor baarden en snorren. Snorwax, shampoos, oliën en balsems voor de baard zijn slechts enkele van de vele producten in dit segment. Volgens sommige experts is met deze groep producten de revolutie begonnen die bewuste mannelijke verzorging vormgeeft. De trend van groeiende baarden en snorren vereist niet alleen een goede trimbeurt bij de kapper, maar ook cosmetische verzorging.
De oudste groep producten voor mannen – scheerproducten
Toonaangevend in deze groep zijn schuimproducten, crèmes, scheergels en verzorgingsproducten voor na het scheren. Cosmeticabedrijven bieden consumenten al enige tijd scheerproducten met ontstekingsremmende en kalmerende ingrediënten zoals aloë en cafeïne. Deze vervangen alcoholhoudend water na het scheren – deze trend zal zich in 2025 voortzetten.
Volgens onderzoek sinds 2023 besteden mannen steeds meer aandacht aan huidverzorging – dit komt doordat ze zich steeds meer zorgen maken over hun uiterlijk en er aantrekkelijker uit willen zien. Het is ook de moeite waard om iets te zeggen over shoppingtrends. Uit onderzoek blijkt dat veel producten voor mannen door hun partner worden gekocht – vooral bad- of mondverzorgingsproducten, gezichtsverzorging en haarstylingproducten (12-28% vaker dan door mannen). Hetzelfde onderzoek toont aan dat mannen het vaakst parfums voor zichzelf kopen.
Welke trends zal 2025 brengen? Mannenverzorging zal evolueren naar een trend die producten populair maakt die afgestemd zijn op verschillende gradaties van baardgroei. Cosmeticamerken zullen nieuwe productlijnen voor mannen introduceren, maar hun aantal zal nog steeds kleiner zijn dan dat van producten voor vrouwen.