Bakstenen, grindtegels, tuinplanten, bankstellen:

als je op Marktplaats zoekt op ‘gratis’, vind je in de resultaten voornamelijk spullen die overbodig zijn geworden of in de weg staan. Het gaat er vooral om dat er zo snel mogelijk iemand op afkomt.

 

Sommige ondernemers denken net zo. “Als ik maar klanten krijg. Wie dan ook.”

Vaak denken ze dat het aanbieden van gratis producten en diensten nieuwe klanten oplevert. Het maakt ze niet uit wie er komt, áls er maar mensen komen. Maar de vraag is of ze zo de juiste klantenkring opbouwen.

 

Gratis trekt de verkeerde mensen aan

Je krijgt koopjesjagers over de vloer. Die zijn niet op zoek naar een professionele behandeling of goed advies, nee: ze shoppen puur op voordeeltjes en acties. Ze komen en ze gaan, om vervolgens nooit meer een afspraak te maken. Met zulke klanten bouw je geen duurzame zaak op.

 

Gratis ondermijnt je professionele uitstraling

Eigenlijk zeg je: “Ik hengel klanten binnen met acties en weggevers. Mijn expertise en persoonlijke aandacht doen er niet toe.” Het effect? De klant voelt zich een nummer. Eén van de vele vissen in jouw enorme net. Dat is geen fijne basis voor een langdurige klantrelatie.

 

Gratis ondermijnt je persoonlijke mindset

Je vertelt jezelf letterlijk dat je niks waard bent. Je geeft zomaar iets weg, zonder er iets voor terug te vragen. Dat knaagt aan je eigenwaarde. Want op welk moment ga je dan wél het volle pond vragen? Wanneer ben je dat wél waard? Die stap is amper te zetten zonder onzekerheid en twijfel.

 

“Dus gratis is áltijd verkeerd?”

Nee, zó zwart-wit is het nou ook weer niet. Ik geef je een aantal richtlijnen.

  • Geef alleen iets weg als de klant ook een behandeling afneemt
    Knabbel nooit iets af van de prijs van een enkele dienst, want daar verlies je alleen maar op. Je kunt best een crème weggeven – maar uitsluitend als de klant een behandeling (of meerdere behandelingen) boekt
  • Kies vaker voor een upgrade in plaats van een downgrade, of ontwikkel een abonnement
    >> Een modderpakking van 1 uur+ producten voor thuis: nu voor 129 euro in plaats van 149 euro
    >> 10 behandelingen voor de prijs van 9
  • Deel gratis tips en adviezen op social media
    Adviezen, tips en how-to’s geven je volgers vertrouwen in jou als professional. Extra pluspunt: je hoeft je bericht maar één keer te plaatsen om honderden mensen te bereiken.

 

En vergeet je vooral bestaande klanten niet

Geef eens een cadeautje. Zomaar, omdat je blij bent met een klant. Geen actie, geen seizoensaanbieding, maar persoonlijke attentie zoals extra handmassage, een paar mooie bonbons of een kaartje met een grappige quote. Dán wordt gratis opeens onbetaalbaar.

 

 

Wil jij ook groeien met je onderneming? Plan hier een vrijblijvend gesprek met mij in.

Gerelateerde berichten