DC Klinieken werkt in haar hoofdpijncentra met het digitale hoofdpijndagboek, ontwikkeld door Curavista BV. Wanneer een hoofdpijnpatiënt een verwijzing heeft, vraagt DC Klinieken hen gedurende de maand vóór de eerste afspraak alvast het online hoofdpijndagboek in te vullen.

Inmiddels hebben al meer dan 1000 patiënten het dagboek ingevuld. En met succes: de zorgverleners zijn beter geïnformeerd en de behandeling is gerichter en efficiënter. Een goed voorbeeld van hoe digitalisering kan bijdragen aan betere zorg.

Fijn voor patiënt én zorgverlener
Het digitale hoofdpijndagboek is beschikbaar in de vorm van een app. Patiënten vullen vanaf het moment van verwijzing dagelijks een vragenlijst in of ze hoofdpijn hebben gehad, of er medicatie is gebruikt en of er beperkingen waren in hun sociale leven. Deze informatie helpt om de diagnose goed te stellen en om te kijken of de gekozen behandeling voor verbetering zorgt.

Hoofdpijnverpleegkundige Cher Teterissa werkt bij DC Klinieken en ziet dagelijks hoofdpijnpatiënten die werken met de app. Ze vertelt: “Ik raad het gebruik van de app aan elke patiënt aan. Veel patiënten denken dat ze hun hoofdpijnpatroon kennen, maar vaak klopt dit toch niet. De app geeft daarin veel inzicht”. Neuroloog Geert Sulter vult aan: “Patiënten voelen zich gehoord, gezien en gerespecteerd, want we hebben al vóór het eerste consult gekeken naar hun klachten”.

Maar niet alleen voor patiënten heeft het voordelen, ook de zorgverlener heeft er baat bij. Cher: “Je kunt door de app veel makkelijker patronen herkennen en daarnaar handelen. Daardoor kunnen we echt zorg op maat leveren”. Geert: “Door de informatie in de app kun je veel beter finetunen om te kijken wat de beste behandeling is. Dit maakt de zorg een stuk effectiever én efficiënter”.

Gerelateerde berichten