Uit een analyse van het online zoekverkeer naar huidproblemen blijkt dat er het meest gezocht is naar eczeem. Verrassend genoeg is daaruit ook gebleken dat in het begin van de corona pandemie het zoekvolume naar specifiek handeczeem zeer extreem stijgt. Er werd de afgelopen vier jaar gemiddeld ruim 90.000 keer per maand gezocht naar eczeem. De meest gezochte specifieke soorten eczeem zijn atopisch eczeem, constitutioneel eczeem, dyshidrotisch eczeem, nummulair eczeem en handeczeem. Daarnaast wordt er ook veel gezocht naar psoriasis, acne en puisten.

Trends in zoektermen
Terwijl in de periode van 2017 tot 2019 nog het meest gezocht werd naar rimpels, zien we in de analyse van 2020 de meeste soorten eczeem terug in de top van de ranglijst van bovengemiddelde groeiers in het zoekvolume. Ook de zoekterm cellulites zag het zoekvolume fors boven gemiddeld toenemen. De absolute verliezer in de onderliggende periode is de mee eter. In 2019 werd naar deze term 55 procent minder gezocht dan in het jaar 2017, wat een daling betekent van 78 procent ten opzichte van het marktgemiddelde.

Eczeem veruit meest populair
Vorig jaar zagen we dus de meeste soorten eczeem terugkomen in de top van de ranglijst van boven gemiddelde groeiers in het zoekvolume. In het lopende jaar (2020) noteert handeczeem de sterkste groei (70% boven de marktgroei). Spataders, mee eters en huidziekte laten, net als in de voorgaande paar jaar, een beneden gemiddelde groei zien. De sterkst dalende zoekterm is spatader. Het zoekvolume naar handeczeem liet aan het begin van de corona pandemie een enorme stijging zien, zelfs een ruime verdubbeling van het jaarvolume! Ook nummulair eczeem kende in die periode een sterke toename. Hoewel het zoekvolume naar alle soorten eczeem tot augustus 2020 nog steeds flink toenam, lijkt tegen het einde van dat jaar de groei wat in te dammen.

Trendmonitor 2021
Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van consumentenbehoeften. Het meten en monitoren van het online zoekverkeer levert objectieve informatie over waar de consument in is geïnteresseerd, naar zoekt en welke behoefte men heeft. Meer informatie en inzicht in de online oriëntatie en interesse van de consument met betrekking tot schoonheidsspecialisten en behandelingen en de ontwikkelingen daarvan in de afgelopen jaren vind je via deze link.

Gerelateerde berichten