Sommige websites lopen over van informatie, waardoor het juist lastig is te vinden wat je precies zoekt. Dit zal er al snel in resulteren dat jouw potentiële klant afhaakt en naar een andere website surft. Waar we eerder vooral zagen dat een website heel veel informatie bevat, worden websites tegenwoordig juist gemaakt onder het motto less is more. Bezoekers willen eenvoud en overzicht gecombineerd met een mooi en strak design. En vooral niet te druk graag, want dat zijn we in het dagelijkse leven al genoeg. Aan wat voor belangrijke eisen moet een goede website verder voldoen?

Snelle laadtijd
Bij een website die traag reageert haken mensen al binnen enkele seconden af. Een simpel design zonder al teveel tierelantijnen is niet alleen prettiger voor de gebruiker, maar een extra voordeel is dat het de laadsnelheid van je website ten goede komt. Maar niet alleen gebruikers zijn gecharmeerd van een snelle website, ook Google likes it fast. Hoewel het algoritme van Google niet openbaar is, is wel bekend dat de laadtijd van websites meespeelt in de rankings. Het gaat hierbij niet alleen om de laadtijd van websites op desktop, maar ook om de snelheid waarmee een website laadt op een mobiel apparaat.

Call-to-action
Met een eenvoudige layout kan je website er natuurlijk prachtig uitzien én onderscheidend zijn. Let er vooral op dat het design moet passen bij jouw praktijk of salon en de juiste uitstraling hebben. De focus moet liggen op de belangrijkste aspecten, zodat bezoekers snel een beeld krijgen van wat jij te bieden hebt. Maar de contact moet er ook voor zorgen dat bezoekers de gewenste actie ondernemen. Denk hierbij aan call to action knoppen om direct een afspraak te boeken, advies te vragen of producten te bestellen. Een goede manier om dingen eruit te laten springen, is het gebruik van kleuren. Kies kleuren die passen bij jouw bedrijf en gebruik voor de verschillende functies op je website een vaste kleur. Geef bijvoorbeeld alle knoppen of tekstkoppen dezelfde groen- of paarstint. Dit geeft duidelijkheid en maakt het geheel overzichtelijk.

Houd je teksten kort en krachtig
Ellenlange teksten waarin je alles vertelt wat je doet, op welke manier en waarmee zijn niet aantrekkelijk voor de gebruiker. Teksten op je website mogen dus niet te lang zijn. Zeker op een smartphone lijkt een stuk tekst al snel te lang. Gebruik dan ook drie tot vier zinnen per alinea en pas voldoende witregels toe. Zo blijft het overzichtelijk en goed te ‘behappen’. Als je op een andere manier meer wilt ‘vertellen’, helpt het ook om afbeeldingen of video’s te plaatsen. Een goede balans tussen tekst en (video)beeld zorgt ervoor dat bezoekers langer blijven hangen. En nog een extraatje: Afbeeldingen en video’s worden ook beloond door Google, waardoor je website hoger in de zoekresultaten komt!

 

 

Gerelateerde berichten