Opeens is het zover.. Je bedrijfsnaam gonst door de stad. Op elke hoek van de straat word je aangesproken door wildvreemden die ‘echt alleen maar door jou’ behandeld willen worden. Je mailbox explodeert met afspraak-verzoeken. Je agenda vult zich sneller dan je kunt bijhouden. Bestellingen doe je diep in de nacht. Je wordt gevraagd om lezingen te geven voor grote organisaties. Je bankrekening groeit gestaag. Je collega’s complimenteren je met je prachtige bedrijf. Je accountant zegt dat je nu echt eens wat kosten moet gaan maken. De voordeur van je huis maak je open met de sleutel van de zaak. Thuis moet je je opnieuw voorstellen aan je partner en de dagelijkse boodschappen doe je altijd vóór werktijd.. herkenbaar? Dan kan het zomaar eens zijn dat je bedrijf serieus aan het groeien is. Een spannende en fantastische tijd, mits alle groeifactoren goed in verhouding zijn. Wanneer je hebt geconstateerd dát je groeit, dan ben je in de luxe positie dat je kunt kiezen waarin je verder wilt groeien. Is dat in omzet, in personeel, in het aantal m2, in behandelingen, in vrije tijd, in creativiteit of wellicht een voor jou heel belangrijke andere groeifactor?

Investeren

Wanneer jouw groeifactoren zijn uitgedacht, benoemd, vastgesteld, geïndexeerd, berekend, goedgekeurd en voorbereid ga je hiermee aan de slag. Voor mijn bedrijf waren ze heel erg duidelijk. Wat ik zakelijk nodig had was groei in aantal m2, groei in personeel en groei in vrije tijd, dus ging ik direct op zoek naar alle drie. Achteraf zou ik één groeifactor tegelijkertijd aanpakken, maar dat zit niet echt in mijn aard. Het valt of staat met je financiële situatie, de risico’s van een financiering, de bereidheid om te investeren en alle mogelijkheden hiertoe. Ik heb de stap gewaagd en een jaar later heb ik een pand van 120 m2, 3+ werknemers en werk ik nog steeds 6 dagen, wat overigens nog niet genoeg is. Dus mijn groeifactoren zijn voor 2017 weer aangepast en ik kan niet wachten om over een jaar weer terug te kijken op dat afgelopen jaar. Zakelijke kansen en bedreigingen blijven komen en gaan, ook voor mij. Het is maar hoezeer je durft te investeren in beiden, op weg naar je persoonlijke bestemming.

Juiste Sturing

Als je eenmaal op de plek van bestemming denkt te zijn, wat dan? Gelukkig komen uitdagingen altijd samen met groeifactoren op je pad en ben je daardoor nooit echt op je eindbestemming. Ik ben er van overtuigd dat, wanneer je wilt groeien met je bedrijf, je je altijd moet richten op de kwaliteit van je dienstverlening en niet op de kwantiteit. Wanneer je uitsluitend bezig bent met kwantiteit, zal de kwaliteit van je dienstverlening snel dalen. Neem dat van mij aan, dan zal het bergafwaarts gaan. Een hogere omzet willen we uiteindelijk allemaal heel erg graag, maar dat is niet de belangrijkste drijfveer om dag in, dag uit met je bedrijf bezig te zijn. Hetgeen jou de twinkeling in je ogen bezorgt is hetgeen wat je drijft en wat je laat groeien! Een juiste sturing van de groeifactoren geeft je richting op weg naar je bestemming. En het leukste is immers de weg er naartoe en niet de eindbestemming zelf…

Overige experts

Bekijk al mijn artikelen

Gerelateerde berichten