De webshops schieten nog steeds als paddenstoelen de grond uit en juist in deze tijd merk je dat daar goede redenen voor zijn. Natuurlijk is een webshop niet het antwoord op alle vragen, maar juist een versterking van de huidige service die je als salon of praktijk aanbiedt. En wie denkt dat een webshop alleen bedoeld is voor producten heeft het mis. Zelfs diensten kunnen online verkocht worden, ook als dit een offline dienst betreft. Wat maakt webshops nu zo aantrekkelijk?

Waarom investeren in een webshop?
De eerste reden van de populariteit van webwinkels is de meeste logische: Nederlanders zijn massaal online aan het bestellen. Er is dus veel vraag naar online verkrijgbare producten en diensten. Een middelgrote winkel mét een website, maar zonder webshop vinden we als snel onprofessioneel en ouderwets. Een ander voordeel van een webshop is dat je producten en/of diensten beter vindbaar zijn voor de klant. In je webshop vinden klanten overzichtelijk en snel het complete aanbod en shoppen ze makkelijker meer dan één product.

De juiste content
Met alleen een prachtige webshop en goed gefotografeerde foto’s ben je er niet. De juiste content en de juiste benadering voor jouw ideale klant zijn minstens zo belangrijk. Content marketing is belangrijk, want je wilt zoveel mogelijk klanten naar je webshop trekken en niet alleen je bestaande klanten. Houd je webshop dus up to date qua SEO, dan zul je hoger in de zoekresultaten terecht komen.

Wees onderscheidend en vernieuwend
Klanten zijn niet alleen sec op zoek naar een product of dienst, maar hebben ook behoefte aan goede productinformatie, een stukje beleving en uiteraard service en betrouwbaarheid. Ook vinden klanten het prettig om van nieuwe en actuele informatie voorzien te worden. Denk hierbij aan het plaatsen van nieuwsberichten, aankoopadviezen geven en het delen van je kennis door meer te vertellen over het gebruik van het product en aanvullende de ontwikkelingen in de branche. Door te laten zien dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen en trends straal je betrouwbaarheid en autoriteit uit.

Een geweldige klantervaring
Wist je dat bijna 90% van de bezoekers stopt met winkelen bij een webshop na een slechte service? Juist daarom is een vriendelijke en bereikbare klantenservice minstens zo belangrijk. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste klanten via een telefoonnummer willen kunnen bellen als ze er niet uitkomen of aanvullende vragen hebben. Daarnaast vindt het overgrote deel het belangrijk om een e-mail te kunnen sturen. De webchat vindt men gemakkelijk, maar is niet het belangrijkste contactkanaal.

 

Gerelateerde berichten