Wanneer je goed voorbereid de winter in gaat sta je met een flinke voorsprong aan de vooravond van het nieuwe jaar. Veel (beauty) ondernemers zijn bang dat hun omzet daalt en de drukte weg blijft. In deze column deel ik een aantal handvatten die je nu en het nieuwe jaar in kunt zetten zodat jij kan genieten van wat de komende maanden je te bieden heeft.

Tijd voor bezinning

September is bij uitstek perfect voor bezinning. Je doet een stapje terug, vertraagt je tempo en kijkt vanaf een afstandje naar de afgelopen 8 maanden. Wat is goed gegaan, wat kan beter. Wat wil je verbeteren en hoe ga je dat aanpakken? Maak een plan voor een succesvolle 2018, bedenk wie je daarvoor wilt inschakelen en wat je nodig hebt om dit goed neer te zetten. Wil je kennis inschakelen, je team uitbouwen of zelf je expertise uitbouwen?

Vooruit werken

Om in 2018 meer winst te genereren moet je jouw (online) zichtbaarheid prioriteit geven. In de dagelijkse gang van zaken is daar vaak geen ruimte voor. Maak daarom minimaal een half uur per dag vrij van je kostbare tijd om vooruit te werken. Maak plannen om je klantenbestand te vergroten. Zet met social media in op de seizoenen, feestdagen, het weer of de actualiteiten en bedenk acties die hierop aanhaken, hoe creatiever hoe beter.
Werk vooruit en maak voor de komende maanden interessante mails, Facebookberichten en Instagramupdates. Kortom: content creëren!  Dit hoef je natuurlijk niet alleen te doen, doe het samen met je collega’s of personeel. Of je verdeelt de verschillende social media kanalen onder elkaar. Kijk ook in je netwerk wie hier creatief in is en hoe je diegene in zou kunnen zetten om je hiermee te helpen. 

Delegeren kan je leren 

Zorg ervoor dat je het werk goed delegeert, bouw een team om je heen waar je blindelings op kunt vertrouwen en op kunt bouwen. Werk van tevoren aan duidelijke taakomschrijvingen zodat het helder is wie wat doet en wie welke verantwoordelijkheden heeft. Stimuleer je team zodat ze zich ook gesterkt voelen om hierin verantwoordelijkheid te tonen. Je zal nog verbaasd zijn hoe goed het kan werken wanneer mensen zich gezien voelen en wanneer ze het vertrouwen krijgen dat het mogelijk is.

Je hoeft het niet allemaal zelf meer te doen, bedenk wat je strategisch gezien wel zelf kunt doen voor de groei van je business, maar ga na wat anderen kunnen doen voor je, zodat jij je handen vrij hebt voor de doorontwikkeling. 

19 Oktober organiseer ik het business beauty event waarbij ik ‘mijn helden’ heb uitgenodigd om hun tips en tools te delen waarmee je makkelijker en meer ontspannen kan ondernemen en tegelijkertijd meer winst weet te behalen.

Gerelateerde berichten