Hey, dat is van mij! 

Regelmatig zie ik via Facebook berichten voorbij komen van (met name) nagelstylisten, die hebben opgemerkt dat hun foto’s door iemand anders zijn gebruikt op een website of via social media. Jouw werk wordt gepromoot als het eigen werk van een collega-nagelstylist. Hoe ga je daarmee om en hoe kun je je werk beschermen?

Allereerst mag je best trots zijn op jezelf dat iemand jouw werk zo fantastisch vindt, dat hij of zij zou willen dat het zijn of haar eigen werk is. Het betekent immers dat je het goed doet! Je hebt iemand geïnspireerd, maar wat er daarna gebeurde, is niet zo netjes. 

Leren en inspireren

Elke branche heeft leuke en minder leuke kanten, fijne en minder fijne collega’s. De ene nagelstylist zul je wellicht meer zien als een collega en de andere meer als een concurrent of concullega. De nagelbranche is een redelijk klein wereldje, waar iedereen elkaar schijnt te kennen, soms alleen van naam of werk en soms ken je elkaar wat beter. Ik vind het mooi om te zien dat er nagelstylisten zijn die het werk of merk van hun collega’s promoten, foto’s delen en liken en samen workshops en trainingen volgen. Ze leren van elkaar, inspireren en stimuleren elkaar en hebben ook nog eens ontzettend veel lol samen. Iemand inspireren is een kroon op jouw werk en talent, maar als diegene er ineens met jouw foto’s vandoor gaat, is dat natuurlijk niet helemaal de bedoeling. Probeer daarom om voorzorgsmaatregelen te treffen als het aankomt op de foto’s die je op je website plaatst en deelt via social media. 

Bronvermelding of verwijzing 

Zelf zie ik het ook wel eens gebeuren. Sinds december 2010 heb ik mijn tekstbureau gespecialiseerd in de uiterlijke verzorgingsbranche. Na publicatie duiken er af en toe ineens soortgelijke artikelen op. De meeste tekstschrijvers proberen er nog hun eigen draai aan te geven, maar je eigen werk herken je! Ik zie het als een compliment en voel me eigenlijk best gevleid. Natuurlijk verschijnen er artikelen als er een bepaalde trend of hype is in onze branche; ik zeg niet dat alles zomaar ‘gejat’ wordt. Ook ik laat me inspireren door andere schrijvers, artikelen en blogs. Maar, als je gaat kopiëren, dient er minimaal een bronvermelding of verwijzing bij het artikel te staan. Bovendien is het ook wel aardig als diegene je van tevoren even informeert of zelfs toestemming vraagt.

Tips van de expert

Oké, dus er zijn zowel positieve als negatieve kanten aan het hele verhaal. Toch denk ik dat ik mag concluderen dat de meeste van jullie deze situatie zo veel mogelijk willen vermijden. Dus, wat kun je er nu tegen doen? Ik vroeg het aan Netwerkdesigner Erik van Trijp. Hij gaf me de volgende tips, die ik graag met jullie wil delen:

  1. Zorg voor een watermerk in je foto’s door de nagels heen. Een watermerk naast, onder of boven de nagels kan er gemakkelijk afgeknipt worden.
  2. Op je website kun je een plug-in (invoegtoepassing) installeren, die voorkomt dat mensen de foto kunnen opslaan door er met hun rechtermuisknop op te klikken. Deze plug-ins kun je installeren als je website met Joomla! of WordPress is gemaakt. Let op: dit voorkomt niet knippen en plakken met andere tools.
  3. Laat je model/klant haar handen om jouw visitekaartje draperen of gedeeltelijk vasthouden. Op die manier maak je het de snelle jatters veel moeilijker.
  4. Met bepaalde programma’s kun je zogenaamde metadata (gegevens die iets vertellen over de foto) opslaan in de foto. Op die manier kun je altijd zien (en dus bewijzen) wie de foto oorspronkelijk heeft gemaakt. Kijk bijvoorbeeld eens op www.colorpilot.com voor extra informatie hierover.

Erik maakt wel een kanttekening bij bovenstaande tips: “Deze tips houden de meeste amateurs op afstand. Als je te maken hebt met een professional, iemand die veel verstand heeft van computers, dan zal die persoon vaak een manier vinden om te krijgen wat hij of zij wil.” 

Heb jij dit zelf wel eens meegemaakt en wat heb jij toen gedaan? 

Birgitta van der Linden (BLUSH)

Profiel Bekijk al mijn artikelen

Gerelateerde berichten