Hoe koop jij in voor je salon?
Iedere beautyprofessional heeft er mee te maken: inkopen doen. Want als saloneigenaar wil je natuurlijk dat jouw voorraad op peil is en op de hoogte zijn en blijven van de nieuwste producten en apparatuur van jouw vak. Waar let je op als je professioneel inkopen doet en wat zijn de beste momenten om inkopen te doen? Op 10, 11 en 12 september vind de Beautyspot.nl Live Edition weer plaats en dat is in ieder geval uitstekende gelegenheid om inkopen te doen voor je salon. Koop nu vast je kaartjes
Drie beautyprofessionals, een nagelstyliste, een schoonheidsspecialiste en een pedicure, vertellen ons hoe ze hier mee omgaan.
Even voorstellen
Esther Kalkman is al 15 jaar gediplomeerd nagelstyliste. Zij is eigenaresse van nagelstudio Elaness in Nieuwerkerk aan den IJssel. Ze heeft voor iedere nagelwens een oplossing: van French manicure, acrylnagels en gelpolish tot French pedicure. Haar liefde voor nagels is ontstaan door haar oma. Zij adviseerde haar kunstnagels als oplossing voor het nagelbijten en dat heeft Esther er uiteindelijk toe bewogen om zelf een opleiding nagelstyling te gaan doen.
Femke Tersteeg (schoonheidsspecialist) startte in 2012 haar eigen schoonheidssalon Sensa in Zevenhoven. Sindsdien ging het bergopwaarts met haar en haar salon. Zo is Femke op 21 maart 2016 bij de Beauty Awards gekozen tot ‘winnares Schoonheidsspecialiste van het jaar 2016 regio midden’. Het juryrapport was lovend met woorden als: ‘ondernemende vakvrouw’ en ‘bruisende persoonlijkheid met ambitie’.
Door haar affiniteit met de zorg koos Arjanne van Wouwen in 2006 voor het vak van pedicure. Nu is ze eigenaresse van haar praktijk Step for Step in Lemmer, waar ze haar klanten met veel aandacht van hun voetproblemen afhelpt. Door haar registratie in het Kwaliteitsregister Pedicures (KRP) worden veel van haar behandelingen vergoed door verzekeringsmaatschappijen.
Waar let je op bij het inkopen doen?
Esther: “Ik let vooral op aanbiedingen van producten die ik standaard in mijn assortiment heb. Het loont om te kijken naar kwantumkorting. Verder heb ik een systeem waarin ik de voorraad van de producten kan bijhouden. Ik probeer niet al te veel op voorraad te hebben, dat kost alleen maar geld en producten worden er over het algemeen niet beter op als ze jaren in de kast blijven staan…”
Femke: “Bij het inkopen doen let ik op de kwaliteit van de producten, de leverancier, de prijs, houdbaarheid, service (personeel), gemak van het bestellen en de betrouwbaarheid.”
Arjanne: “Bij het inkopen van producten let ik ten eerste op de prijs. Ik heb de producten die ik verkoop in een bestand gezet en via het web opgezocht bij verschillende groothandels. Daarnaast heb ik ook goed opgelet wat de leveringsvoorwaarden zijn van de groothandels. Bij de een betaal je wel verzendkosten en bij de ander niet. Vaak koop ik een wat grotere voorraad omdat dit dan goedkoper dan per stuk te bestellen. Ik weet uit ervaring dat de producten die ik op die manier inkoop ook binnen afzienbare tijd verkocht worden.
Mijn inkopen doe ik meestal online. Ik vind promotie ook belangrijk, zowel voor de verkopende, als de inkopende partij. Bij veel groothandels heb ik mij ingeschreven voor de nieuwsbrief. Dit om op de hoogte te blijven van hun producten en wat zij te bieden hebben, maar zeker ook voor de aanbiedingen.
Hoe en wat koop je in?
Esther: “Ik koop ieder seizoen weer nieuwe kleuren gel polish. Ik kijk naar de trends van het seizoen, zo blijf je vernieuwen in de salon. Voor de echte verbruiksmaterialen als handschoenen, nailwipes, mondmaskers en vijlen houd ik de aanbiedingen in de gaten. Ik koop tegenwoordig minder vaak ‘hebbedingetjes’ in (denk daarbij aan penselen met glitters erop, vijlen met aparte prints, speciale teenspreiders e.d.). Uiteindelijk gebruik ik toch de vertrouwde producten en blijf ik erg merktrouw.”
Femke: “Verkoopproducten, kleine artikelen en huishoudproducten koop ik ongeveer één keer per twee weken in. Promotie materiaal, salonproducten en bedrijfskleding koop ik ook op vrij regelmatige basis, zo’n twee tot acht keer per jaar. Meubels en andere grote benodigdheden schaf ik minder vaak aan, gemiddeld één keer in de één á vijf jaar.”
Arjanne: “Inkoop is een belangrijk onderdeel voor de pedicure. Immers: voorraad is dode handel. Alles wat te lang in de praktijk of salon staat is geld wat geïnvesteerd is, waar nog omzet over gegenereerd moet worden. Afhankelijk van de grootte van de praktijk en wat je ambitie is om te verkopen bepaal je ook je voorraadbeleid. Ben je goed in het verkopen van producten dan kun je in Excel of als je een programma hebt zoals podofile, je voorraad goed bijhouden. Je hebt dan een duidelijk overzicht van wat je nog hebt en wat je in moet gaan kopen. Omdat mijn praktijk gevestigd is in de apotheek in Lemmer, heb ik dus de voorraad in de achtertuin. Het verkopen van producten is dan voor mij ook ondergeschikt aan het werk wat ik doe als pedicure.”
Op welke momenten en/of tijdstippen koop je voornamelijk in?
Esther: “Meestal koop ik rondom een beursperiode in. Veel leveranciers hebben dan aanbiedingen die zowel op de beurs gelden als online. Om al te veel sjouwen te voorkomen bestel ik dan online, dat het thuisbezorgd wordt is dan wel zo gemakkelijk! Ook koop ik in als ik een aanbieding zie of als de verzendkosten gratis zijn.”
Femke: “Wanneer ik telefonisch bestel doe ik dit aan begin of einde van de dag. Als ik online kan bestellen doe ik dit in weekend of in de avonden. Bij grotere artikelen of voor de eerste keer ga ik langs bij het bedrijf en dit gebeurt dan meestal op zaterdag.”
Arjanne: “Mijn inkoop is heel eenvoudig, ik kan de voorraad zelf goed in de gaten houden omdat deze ook in het zicht staat en ga dan bestellen als ik van een bepaald product nog maar 2 op voorraad heb. Dat lijkt wat kort, maar de groothandel waar ik het liefst mee samenwerk, levert binnen 24 uur. En omdat ik dan ook gelijk wat meer dingen bestel die nodig zijn voor in de praktijk, blijf ik ook gevrijwaard van verzendkosten.”
Inkopen op de beurs
Wil jij je inkopen doen op de beurs? Bezoek dan Beautyspot Live Edition 2016 en shop till you drop!
Dit artikel verscheen eerder in Beautyspot.nl printedition, herfst 2016