Om te groeien met jouw bedrijf is het belangrijk om autoriteit op te bouwen. Met de nodige autoriteit krijg je dingen makkelijker voor elkaar en willen mensen zich graag bij jouw visie aansluiten. Dat zorgt voor meer klanten en dus meer omzet. In deel 1 van deze column kon je al lezen waarom het belangrijk is om een autoriteit te zijn binnen je branche en dat je dit doet door op te vallen en creatief te zijn. In dit tweede deel geef ik je de andere 4 punten die belangrijk zijn om autoriteit op te bouwen.

VERNIEUWEN

Alles wat nieuw is krijgt aandacht. Breng geregeld nieuwe ontwikkelingen binnen jouw bedrijf naar buiten. Apparatuur, personeel, trainingen etc. Laat (potentiële) klanten weten waar je mee bezig bent en wat er nieuw is. Heb je in de nabije toekomst geen innovaties? Schrijf dan bijvoorbeeld je anti-aging behandeling eens om, of voeg er iets aan toe.

KEEP IN TOUCH EN LAAT JEZELF ZIEN

Houd contact met je klanten op verschillende niveaus. Niet per se om te verkopen maar om je klanten te informeren. Dit doe je via mail maar ook via je social media kanalen. Tag bijvoorbeeld eens een klant in een bericht. Houd hierbij altijd de 80/20 regel in de gaten: 80% informeren en 20% sales.

Laat jezelf zien op beauty platformen zoals beautyspot.nl door te reageren op artikelen, ( Ik ben immers ook benieuwd wat jullie van deze column vinden;)  zoek groepen op Linkedin, laat je geregeld zien en horen. De effecten hiervan zul je zien in de bezoekersaantallen op je website.

Ook met je collega’s en leveranciers is het goed om contact te blijven houden. Je moet energie in je relaties stoppen om deze te laten groeien en om zichtbaar te blijven. Net als een huwelijk dus 😉 Stop je daar geen energie meer in dan staat het stil. En stilstand is achteruitgang.

Veel werk/geen tijd hoor ik je al zeggen. Pak daarom een vast tijdstip in de week om jouw autoriteit te vergroten. Begin met 1 uur in de week, net voordat de salondeuren opengaan, of maak er een actie van als de tv toch aan staat bij bijvoorbeeld “Goede tijden, slechte tijden”. Ik beloof je dat je na 4 weken resultaat ziet.

HOU DE TIJD AAN JEZELF

Als je eenmaal een autoriteit bent op jouw vakgebied, zul je merken dat veel mensen je gaan mailen, appen en bellen met vragen waar je geen tijd voor hebt. Bewaak je eigen tijd, stel bijvoorbeeld een vast spreekuur in waar je jouw toekomstige vaste klanten van een gratis advies voorziet. Jouw tijd is schaars dus ga er slim mee om.

BLIJF GROEIEN

Alleen met groei kun je winst behalen. Zoek daarom mensen om je heen die verder zijn dan jij, die de wegen en hobbels al hebben belopen. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb drie jaar geleden Annemarie van Gaal gevraagd mij te adviseren in een aantal zakelijke kwesties. Tot op de dag van vandaag mag ik bij haar aankloppen voor advies en voor grote beslissingen is zij de eerste die ik bel. Voor marketing en sales pak ik de boeken van Linda Spaanbroek of stuur ik haar een hulpmail. En wil ik weten wat er gaat gebeuren over 10 jaar in de beauty wereld, dan trek ik bij Karen van Ede aan de bel.

Zo zie je maar, er zijn behoorlijk wat dingen die je zelf kunt doen om een autoriteit te worden en te blijven. Als je deze stappen doorlopen hebt, weet ik zeker dat je een stuk autoriteit hebt opgebouwd. Hou dit vast en ga zo door. Dan kun jij ook op een ontspannen manier ondernemen.

Gerelateerde berichten