Het jaar is voorbij gevlogen.. Op 16 april 2016 was mijn studio officieel 1 jaar open. Eigenlijk zou ik begin 2014 openen, maar door mijn moeders ziekte, overlijden en het afhandelen van allerlei zaken heb ik dat jaar weinig energie aan mijn studio besteed. In de voorgaande jaren heb ik wel ervaring opgedaan in de branche maar de stap om voor mezelf te beginnen kwam maar niet. Zekerheid is toch best prettig, elke maand een vast salaris en weten dat je jouw lasten kunt dragen. Als je baas dan besluit te bezuinigen, dan zet dat je wel aan het denken en was bij mij de keuze snel gemaakt.

Dus nu zijn we bijna 1 jaar verder en wat is er veel gebeurd! Mijn klantenbestand met vaste klanten is uitgegroeid van 2 naar maar liefst ruim 25 klanten waar ik zeer tevreden mee ben. Gestaag komen er ook meer bij. Terwijl ik deze column zit te tikken word ik door een nieuwe klant gebeld, daar word ik blij van!

Maar hoe zijn mijn klanten bij mij terecht gekomen? Ik heb het ze gevraagd en het volgende kwam naar voren:

  • via Facebook
  • Via Google doordat in een zoekopdracht mijn website naar voren kwam 
  • En via de online boekingssite ‘Treatwell’ waar ik met mijn salon op sta

Facebook, Instagram en Twitter zijn goede media om je werk te laten zien en daar maak ik dan ook bijna dagelijks gebruik van. Snapchat komt daar nu ook bij. Ik heb nog geen account bij Snapchat maar ga binnenkort zeker onderzoeken of het wat voor mij is. 

Daarnaast heb ik geflyerd bij mij in de buurt, leuke acties bedacht waarbij men korting kreeg en veel visitekaartjes laten slingeren in de bus, metro, wachtkamers enzovoorts. Ook heb ik in winkels zoals kappers, kledingzaken en op de counter bij de supermarkten gevraagd of ik mijn kaartjes hier mocht achterlaten.

Ik heb hier in de straat een schoonheidssalon zitten waar ik aan heb gevraagd of we niet kunnen samenwerken om op die manier samen meer klanten te genereren. Helaas heb ik na 3 keer vragen nog geen respons gehad dus dat idee heb ik laten varen.

Ik heb mee gedaan aan een Facebook challenge waarbij je leert om Facebook in te zetten voor je bedrijf. Hier heb ik heel veel van geleerd, handige tips en tricks gekregen waar ik nog elke dag wat aan heb. Ook schrijf ik nog steeds columns, wat ik nog steeds erg leuk vind en probeer ik elk jaar een of meerdere workshops te volgen. 

De zoektocht naar een externe salon waar ik een aantal uren aan de slag zou kunnen gaan was erg leerzaam. Het is mij in ieder geval duidelijk geworden dat een salon waar ‘aan de lopende band wordt gewerkt’ niets voor mij is.

Ook is het me opgevallen dat het niet in elke salon belangrijk is om een goede hygiëne te hebben en ook klantvriendelijkheid en goede service ontbreekt hier en daar. Ik zag deze maand in een bekend magazine voor de nagelbranche een recensie staan van een van de salons waar ik vorig jaar gesolliciteerd heb. Een dame is daar langs geweest en schrijft achteraf haar ervaring met de betreffende salon op. Jammer om te lezen dat er qua hygiëne en werkwijze nog niets is veranderd. 
Echter heb ik zelf ook een tijdje in een externe salon gewerkt, wat overigens erg leuk was.

Ook is er veel te doen geweest met het opzetten van STINAPRO; de Stichting Nail Professionals. Ik kwam vorig jaar voor het eerst rond deze tijd met ze in contact, omdat ik door hen benaderd was om artikelen voor hen te gaan schrijven. Hartstikke leuk natuurlijk, helaas zat de organisatie nog in een opstartfase en dat liep niet zoals het moest. Toen ik dat hoorde heb ik (net als een aantal anderen) meerdere malen mijn hulp aangeboden om ze te ondersteunen met wat dan ook. Helaas, het heeft niet mogen baten. De stichting zou zover de laatste berichten zijn, ontbonden worden, wat ik zonde vind. 

Wat ik nog erger vind is dat ik vervolgens verhalen over mezelf terug hoor die niet waar zijn. Zo zou ik alleen op geld uit zijn. Dat is jammer, er wordt namelijk niet verteld dat ik volgens afspraken die vastgelegd zouden worden, betaald zou krijgen voor artikelen die ik zou schrijven. Dit geeft dan toch een verkeerd beeld weer en daar kan ik slecht tegen, zeker als het mijn (zakelijke) reputatie betreft.

Ik sta voor openheid, eerlijkheid en transparante communicatie. Mensen die mij goed kennen weten dat ik graag heb dat je niet om de hete brei heen draait en gewoon zegt wat je op je hart hebt, bij voorkeur direct tegen mij en niet eerst tegen anderen. I can handle it, trust me!

Wat nog meer? Ja, de uitnodiging om te jureren bij de Nationale Nagelstudio Battle op de beurs in Utrecht, een ontzettend leuke en leerzame ervaring! 

En er komt als alles goed gaat nog iets heel leuks bij waarvan ik sta te stuiteren van enthousiasme, ik heb er zo’n zin in! Maar zolang dit onduidelijk is en hier geen duidelijke afspraken over zijn gemaakt kan ik hier helaas nog niks over zeggen..

De administratie en boekhouding doe ik zelf. Na een goede uitleg van mijn adviseur over aangiftes regel ik de omzetbelasting ofwel de belastingaangifte ook ieder kwartaal zelf. Op dit soort momenten komt die administratieve opleiding toch nog goed van pas. Ik vind het ook gewoon leuk om te kunnen zien of je zakelijk goed bezig bent en inzicht krijgt in hoe er steeds meer inkomen binnen komt per maand.

De combinatie werk en gezondheid is ook goed gegaan. Helaas heb ik afgelopen maand een paar afspraken moeten verzetten, omdat ik een flinke infectie had opgelopen en omdat we een sterfgeval hadden in de familie. Buiten dat gaat het door middel van goed plannen, luisteren naar mijn lichaam en mijn energie goed verdelen eigenlijk best goed! De balans tussen werk en privé is er en deze is goed.

Ik verheug me op het komende jaar. Ik heb er heel veel zin in en nog steeds geen seconde spijt van de keuze om voor mezelf te beginnen! 

Tot volgende maand!

Groetjes,

Saida

Saida Kouwenhoven

Profiel Bekijk al mijn artikelen

Gerelateerde berichten