Kinderen in je salon, ja of nee?

Op een mooie dag had ik een afspraak met een nieuwe klant. Ze wilde graag haar nagels opvullen. Dat wordt dan een nieuwe set want ik werk net als vele van mijn collega’s niet op/over andermans werk.

Op de afgesproken tijd stond de vrouw voor de deur met een Maxi-Cosi. Dit heeft ze niet aangegeven of gevraagd dus je begrijpt dat mijn verbazing groot was. 

Een baby van een paar maanden oud mee nemen naar je afspraak zonder dit vooraf te bespreken met de nagelstyliste vind ik niet handig. 

Ik heb de dame binnen gelaten en aan gegeven dat ik een salon/studio geen plaats voor kinderen vindt. Mijn mening bleek ook gegrond want tijdens de behandeling is de klant met haar dochtertje bezig (met haar voet de Maxi-Cosi wiegen) waardoor ze niet recht zit en haar handen zich steeds meer van me verwijderen. Dit maakte mijn werk er niet makkelijker op. Toen ik op de helft was van de behandeling begon de kleine dame te huilen, het was tijd voor de voeding. En toen raakte de klant in paniek, de kleine moest echt eten en ze kon niet langer blijven. Ik heb de behandeling stop gezet en met de klant afgesproken dat ze de volgende dag terug kon komen om de behandeling af te maken.

Het zette me aan het denken en er kwamen een aantal vragen bij mij naar boven;

Hoe werkt dit bij mijn collega’s in hun salon/studio? Ik heb in een van de facebookgroepen wel eens gelezen dat een styliste speciaal een plekje had gecreëerd in of naast haar salon voor kinderen. Hebben jullie op je pagina, website of in je voorwaarden staan dat kinderen wel of niet welkom zijn?

En als je gewoonweg geen plek hebt om kinderen op te vangen, zoals ik, wat dan? Laat je ze dan wel bij je klant in je salon tijdens de behandeling? Vragen jullie standaard bij een nieuwe klant of er kinderen mee komen? 

Ik persoonlijk ben van mening dat kinderen niet in een salon thuis horen. Op mijn website geef ik aan dat een bezoek aan mijn studio een moment voor jezelf is. Telefoon uit of op stil, even lekker ontspannen en genieten van je behandeling onder het genot van en kop koffie of thee. Als de klant haar kind mee neemt zal ze zich niet helemaal kunnen ontspannen en dus ook niet voluit van de behandeling kunnen genieten. Daarnaast willen de meeste klanten lekker kletsen over toch wel persoonlijke zaken is mijn ervaring en dat gaat nu eenmaal een stuk minder als ze wordt afgeleid omdat ze op kaar kleintje moet letten. 

Daarnaast vind ik de atmosfeer in een salon/studio net niet goed genoeg voor kinderlongetjes. Ja, ik heb een goede tafel met stof- en geurafzuiging en ik houd mijn studio brandschoon. Dit alles neemt niet weg dat er toch altijd wat fijnstof in de lucht kan blijven hangen en dat je sommige geurtjes wel even ruikt als je ermee bezig bent, zoals afweekmiddel voor acryl en dergelijke. Deze geurtjes, hoe kort ook aanwezig, ademt iedereen in. Tuurlijk, we kunnen mondkapjes aan de klant geven en ook aan hun kinderen. Wij als stylistes dragen ze wel (Of niet?)

Maar toch…… Het voelt voor mij niet goed.

Wat vindt jij? Ik hoor graag je mening en zou het fijn vinden als je een reactie wilt achter laten. 

Fijne dag nog allen en misschien zie ik jullie op de Beautyspot trade edition in Utrecht op 9, 10 of 11 april?

Groetjes!

Saida Kouwenhoven

Profiel Bekijk al mijn artikelen

Gerelateerde berichten