Trouwe klanten moet je koesteren. Het zijn namelijk de klanten die tevreden en positief zijn over jouw salon en dat ook naar buiten communiceren. In deel 1 van dit artikel kon je al lezen wat loyaliteitsprogramma’s zijn en hoe die succesvol toegepast worden. Nu is het tijd voor de tips die je helpen om zelf te zorgen voor loyale klanten.

Wat is de succesfactor

Als je eenmaal het juiste instrument hebt gekozen, wil je natuurlijk ook dat het succesvol wordt. Hoe leg je het voor aan je klanten, hoe communiceer je naar buiten en welke digitale kanalen zet je in? Het belangrijkste is om je te verdiepen in jouw doelgroep en neem je klant mee in een belevingswereld. Denk bijvoorbeeld aan Bol.com, het dikke mannetje die je in één oogopslag laat zien welke mogelijke producten je allemaal kunt bestellen. Dit geeft jou een gevoel dat er een keuze is uit een volledig assortiment, en als je dan ook nog een korting ontvangt bij je eerste bestelling dan zal je zeker overwegen om tot aankoop over te gaan. Dit principe geldt ook voor jouw salon. Door klanten te laten weten dat je op de hoogte bent van de laatste trends, de nieuwste technieken onder de knie hebt en de laatste behandelingen aanbiedt. 

Deze ‘beleving’ is zeker geschikt om te delen via Facebook, Instagram, Twitter of YouTube met een link naar jouw website. Door regelmatig jouw salon in de spotlight te zetten met updates op social media zorg je dat je onder de aandacht bent en dat klanten nieuwsgierig worden en blijven. Om vervolgens je klant nog een duwtje te geven om zich aan je te binden, kun je kiezen voor gerichte aanbiedingen of een klantenkaart waarbij de klant kan sparen voor korting en/of gratis behandelingen.

Maak het resultaat zichtbaar

Uit recent onderzoek is gebleken dat loyaliteitsprogramma’s niet meer uit het leven van de klant zijn weg te denken; 96 procent van de ondervraagden neemt deel aan een loyaliteitsprogramma en 80 procent heeft twee of meer klantenkaarten op zak. Belangrijk is om van jouw loyaliteitsprogramma geen stuurloos schip te maken. Wat zijn jouw doelstellingen met het programma? Meer klanten? Een hogere omzet? Een hoger bestedingsbedrag per klant? Of klanten die vaker terugkomen? Bewaak ook tussentijds de resultaten, zodat je eventueel kunt bijsturen. 

Ga met jouw programma verder dan alleen maar korting, wees onderscheidend! De kracht zit in de combinatie: extra service of het bieden van unieke of exclusieve aanbiedingen die ‘normale’ klanten niet krijgen. Het resultaat van jouw loyaliteitsprogramma is makkelijk te meten door te zien hoeveel nieuwe deelnemers, nieuwe e-mailinschrijvingen en nieuwe fans op Facebook, Twitter en Instagram erbij zijn gekomen. En niet onbelangrijk: het eventueel aantal nieuwe klanten naar aanleiding van jouw loyale klanten! Immers, jouw bestaande klanten zijn nu ook loyale klanten geworden. Met deze gegevens kun je makkelijk in kaart brengen hoeveel de investering uiteindelijk oplevert.

Welke acties kun je inzetten?

  • Beloon het bezoek 

Geef een speciale klantenkorting bij kennismaking met jouw salon. Dit is al een eerste aanzet richting aankoop van een product of afspraak voor een behandeling.

  • Een bedankje na een behandeling of aankoop

Iedere klant vindt het leuk zich speciaal te voelen. Een bedankje in de vorm van spaarpunten of een kortingsbon voor een tweede behandeling draagt hier veel bij. 

  • Shoptegoed als beloning

Heb je er al eens aan gedacht een persoonlijke klantenpas met een spaarsysteem in te zetten? Het inzetten van een shoptegoed als beloning na het verzilveren van punten, is om meerdere redenen een goed idee. Shoptegoed ‘dwingt’ je klant namelijk om een volgende keer (weer) bij jou te kopen. Bovendien is het zo dat in veel gevallen de klant meer uit geeft.

  • Wat houdt jouw klant bezig?

Wat wil jij weten van jouw klant? Haar favoriete kleuren of voorkeur voor behandeling? Waar liggen haar interesses? Beloon jouw klanten wanneer zij enquêtes invullen en toon alleen aanbiedingen of producten die perfect matchen bij de klant.

  • Koop- en likegedrag linken

Koppel de orderhistorie en het gedrag op social media aan de persoonlijke informatie. Zo kun je gerichter mailen en posten op social media.

Dit artikel is geschreven door Maddy Weide.

Gerelateerde berichten