Op zoek naar een nieuw merk?
Het weekend van 16, 17 en 18 september aanstaande staat vast en zeker al met blokletters in je agenda. Want dan kunnen we weer naar de vakbeurs! Hoe fijn is het om vakgenoten weer te spreken, noviteiten te spotten, exposanten te spreken, kennis op te doen en alle andere redenen waarom je een bezoek brengt aan Beauty2Buy in Jaarbeurs.
Eén van die andere redenen zou bijvoorbeeld kunnen zijn omdat je op zoek bent naar een nieuw, aanvullend merk voor in je salon. Je hebt al één of twee prachtige merken waar je naar volle tevredenheid mee werkt, maar merkt dat je soms nog nét iets mist. Of dat je klanten vragen naar dat ene product dat nu juist ontbreekt in de bestaande productfolio. Een beursbezoek is natuurlijk dé manier om je te oriënteren en gesprekken aan te gaan met leveranciers. Maar waar moet je nu op letten? En op basis van welke criteria kun je een gedegen keuze maken? Beautyspot helpt je op weg (en de vakbeurs natuurlijk ook)!
Wat is de visie en missie van jouw bedrijf?
Allereerst is het belangrijk om eerst te kijken naar wat je zelf belangrijk vindt. Wat is de missie en visie van jouw salon? Waar sta je voor? Welke bedrijfsstrategie pas je toe? Als je bijvoorbeeld tot op heden alleen huidverzorgende behandelingen hebt toegepast en wilt uitbreiden naar huidverbeterende of huidverjongende behandelingen, is dat al een belangrijk uitgangspunt. Vervolgens moet je de keuze maken of je wilt werken met apparatuur of alleen manueel? Hoe groot is jouw praktijkruimte? Welke investeringsbereid is er? Heb je ook de juiste specialisaties?
Wie is jouw doelgroep?
Uiteraard wil je jouw klanten een pakket op maat kunnen bieden. Dus niet alleen een fijne behandeling in jouw salon, maar ook producten voor thuis waarmee ze haar huid kan verzorgen. Dan is het natuurlijk wel fijn om te weten wat jouw klanten willen en wensen. Om daar achter te kunnen komen is het belangrijk dat je jouw klanten kent. Wie zijn zij? Zijn het hoofdzakelijk vrouwen of ook mannen? In welke leeftijdsgroep zitten ze? Wat zijn ze bereid te betalen voor een behandeling en/of de thuisproducten? Hechten ze waarde aan duurzaamheid? Om antwoorden op deze vragen te krijgen kun je gemakkelijk een vragenlijst uitzetten onder jouw klanten. Hieruit zal blijken wat zij belangrijk vinden en kun je die criteria meenemen in je zoektocht.
Merk gevonden en dan?
Jouw bezoek aan de beurs zit erop en na verschillende gesprekken ben je er uit: dit wordt het nieuwe merk! Maar nu wil je natuurlijk ook je klanten laten weten dat er een nieuw merk bij jou op de plank staat. Hoe pak je dat aan? Je kunt een nieuwsbrief naar je klanten sturen en daarin jouw nieuwe merk introduceren. Hierin geef je aan wat de voordelen en sterke punten van het merk zijn en vooral het onderscheidende vermogen ten opzichte van de andere merken die je voert. Het gaat er immers juist om dat je laat zien dat jouw aanbod dankzij het nieuwe is verbreed. Koppel er ook een leuke actie aan, zoals een kennismakingsbehandeling. Op die manier kunnen jouw klanten op een laagdrempelige manier kennis maken met het nieuwe merk. Uiteraard vertel je tijdens je behandeling alle stappen die je doorloopt, welk product je gebruikt en wat het doet. Voor welk merk jouw klanten ook kiezen, zorg ervoor dat ze altijd bij jou dat goede gevoel blijven houden!