Veel consumenten zijn wel ‘in’ voor een botoxbehandeling maar vinden deze vaak nog te duur. Sommige mensen laten zich verleiden met marketingstunts, zoals kortingsacties, Groupon of een goedkope eerste behandeling. Alsof het om een frivoliteit gaat in plaats van een medische behandeling. 

Botox voor een spotprijs klinkt te mooi om waar te zijn en dat is het vaak ook. En het is nog maar de vraag of een botox of filler injectie eigenlijk wel de beste oplossing voor het probleem van een consument is.  Persoonlijk advies en het bespreken van de behandelmogelijkheden en voor- en nadelen met een cosmetisch arts is een absolute noodzaak voordat men ook daadwerkelijk besluit om de ingreep te laten uitvoeren. 

“Het is tijd voor eerlijke, feitelijke informatie over cosmetische behandelingen, de mogelijkheden, de te verwachten resultaten en de risico’s.” Daartoe heeft de NVCG (Nederlandse Vereniging Cosmetische Geneeskunde) en NSEG (De Nederlandse Stichting Esthetische Geneeskunde) een voorstel voor een nieuwe reclamecode ingediend bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Daarin wordt geadviseerd om consumenten in alle rust een afweging te laten maken, en niet door prijzen, acties of misleiding worden overgehaald om overhaast een cosmetische behandeling te ondergaan. 

De NVCG eist van alle aangesloten cosmetisch artsen zich te alvast committeren de nieuwe reclamecode, die overigens nog wel door het Ministerie goedgekeurd moet worden. “Cosmetisch artsen moeten de nieuwe reclamecode in acht nemen en mogen niet met prijzen stunten. Dat beschermt consumenten tegen impulsbehandelingen en malafide praktijken”, aldus Dr. Catharina Meijer, voorzitter van de NVCG.

Gerelateerde berichten