Jeanet* heeft nu 2 jaar een pedicuresalon. Ze heeft haar opleiding gevolgd bij een goed aangeschreven opleider en was steeds de beste van de klas. Bij de inrichting van haar salon heeft ze niet op een euro hoeven kijken en hij is dan ook professioneel en smaakvol ingericht. Voorzien van alle gemakken voor zowel Jeanet als de klant. En om die laatste gaat het nou net: die komt niet. Jeanet staat voor een raadsel. Als ze er met haar oud-klasgenoten over spreekt, begrijpen zij er ook helemaal niets van: Jeanet is zo ontzettend goed in haar vak: hoe kan het nou dat de klanten de deur niet bij haar plat lopen?

De een vraagt dan ook: ‘Ben je niet te duur?’ Maar Jeanet heeft met haar prijsstelling rekening gehouden met zowel de kostprijs als de prijzen die rondom haar worden gevraagd. Een ander oppert: ‘Misschien zijn er teveel andere pedicures om je heen?’ Maar Jeanet had uitgerekend dat op de populatie in haar plaats mét een toenemende vergrijzing er ruim plaats is voor nog een pedicuresalon. De moeder van Jeanet probeert haar gerust te stellen: ‘We zijn immers nog maar net voorbij een crisis, het trekt heus wel aan.’

Hoe lief bedoeld ook, daar schiet Jeanet natuurlijk niets mee op. Wij hebben uiteraard al lang door dat Jeanet het de mensen moet laten weten dat ze bij haar terecht kunnen! Want hoe goed je ook bent, als je dat niet vertelt dan weet niemand het. Mensen die een goeie pedicure nodig hebben, kunnen immers niet ruiken dat ze bij Jeanet terecht kunnen. Wat ze wel kunnen? Nou, de eerste stap is tegenwoordig het intypen van de zoekterm ‘pedicure’ in combinatie met de woonplaats op Google. Jeanet doet er dus goed aan ervoor te zorgen dat ze dan naar voren komt bij de zoekresultaten.

Daarnaast heeft ze een website nodig die haar professionaliteit en kundigheid weerspiegeld. Die helder en duidelijk weergeeft wat haar kwaliteiten en specialiteiten zijn. En waar men in één oogopslag kan zien hoe ze Jeanet kunnen bereiken om een afspraak te maken. De volgende stap is om duidelijk aan de buitenkant van het pand te laten zien waar precies de pedicuresalon van Jeanet zit. Klanten die voor het eerst komen worden op die manier bevestigd dat ze goed zitten. En als Jeanet op een plek zit waar veel mensen langskomen, is het ook informatief naar die mensen toe. Belangrijk is dan ook dat Jeanet laat zien aan voorbijgangers op welke manier zij welkom zijn: mogen ze zomaar binnenlopen of aanbellen, op welke manier kan er een afspraak worden gemaakt, etc.

En dan moet Jeanet zelf nog zichtbaar worden. Netwerk aan de winkel! Netwerken heeft feitelijk niets te maken met het rechtstreeks werven van klanten. Het gaat eigenlijk om het uitbreiden van je kennissen- en vriendenkring: je hebt een ontmoeting met iemand en vertelt wie je bent en wat je doet. De ander vertelt jou hetzelfde. Ga je niet verder met elkaar in gesprek (en dat kan over heel andere dingen gaan, zoals de bijzondere schoenen die de ander aanheeft), dan blijft jou die persoon (en wat hij of zij doet!) niet bij. Ga je wel verder met elkaar in gesprek dan denk je, wanneer iemand in je omgeving een pedicure zoekt, direct aan die dame van laatst met die bijzondere schoenen (of met die leuk anekdote of met die brede glimlach of….). Zo werkt netwerken!

Heb jij misschien nog meer tips voor Jeanet? Laat onderaan deze pagina jouw reactie (tip) achter.

* Jeanet is een bedacht persoon, elke overeenkomst met de werkelijkheid is dan ook puur toeval.

Sandra van de Vlierd

Profiel Bekijk al mijn artikelen

Gerelateerde berichten