Slim inkopen hoe doe je dat? Als beauty professional word je door je leverancier verleid tot het inkopen van displays, producten en allerlei andere mooie producten. Ook zijn er regelmatig acties om je aan te zetten tot kopen. Hoe weersta je de verleiding en zorg je ervoor dat je salon niet overvol raakt met producten?

Plan je inkopen

Je kent je klanten goed. Je hebt genoteerd wat ze bij voorgaande afspraken hebben gekocht. Daardoor kan je kan ongeveer inschatten wat ze de komende afspraak gaan kopen. Wellicht is hun dagcrème op. Sla je agenda open en bekijk je klanten van die week. Maak voor jezelf een lijst met producten waarvan je denkt dat je klant dit gaat aanschaffen. Vervolgens check je je eigen voorraad en zie je precies wat je nog moet bestellen. Dit kan je doen voor bijvoorbeeld 2 of 3 weken voorruit.

Testers neerleggen

Regelmatig ontvang ik de nieuwe aanbiedingen van mijn leverancier. Alles ziet er geweldig uit en is mooi gepresenteerd. Alles in mij roept dat ik het product moet gaan kopen! Dat het een geweldige toevoeging aan mijn assortiment is. Helaas heb ik vaker meegemaakt dat ik in alle enthousiasme van alles aanschafte maar dat ik het daarna niet verkocht.

Je kan aan je leverancier een tester vragen. Als er bijvoorbeeld een nieuwe lipgloss is uitgebracht, leg er dan één op je toonbank en laat al je klanten de lipgloss een keer proberen. Het is misschien niet direct de juiste kleur maar ze kunnen de textuur en geur wel even proberen. Heb je meerdere enthousiaste reacties. Dan is het slim om de lipgloss aan te schaffen. Leg ook een folder neer van het nieuwe product. Probeer je klant enthousiast te maken.

Eerst per stuk inkopen

Wat ik zelf vaak hanteer voor het aanschaffen van bijvoorbeeld een crème of een serum, ik koop er eerst één in. Als ik zie dat het product snel verkoopt, koop ik er daarna 3 in. En daarna eventueel 6. Laat je niet gek maken door je leverancier die beweert dat je perse van elk product minimaal 4 of 5 stuks moet hennen staan, zodat je assortiment er compleet uitziet.  Natuurlijk ziet een vol schap er mooi uit maar als het vervolgens 5 jaar op de plank staat heb je er niks aan.

Begin met een beperkt assortiment

Bij een merk heb je vaak diverse lijnen voor allerlei soorten huidtypes. Schaf eerst 3 lijnen aan waarin je voor iedere huidtype een geschikt product hebt. Als je meer budget hebt en merkt dat de verkoop goed loopt, kan je een vierde lijn aanschaffen waardoor je nog meer keuze hebt voor de klant.

Noteer direct als er wat op is

Salonproducten vliegen er vaak doorheen. Niets is zo vervelend om er tijdens de behandeling achter te komen dat het masker wat je wilde gaan gebruiken op is. Maak voor jezelf een lijst waarin je direct noteert als een product op is. Van producten die je veel nodig hebt noteer je er twee. Op het moment dat je een bestelling moet gaan doen, heb je een goed overzicht van wat je nog meer moet bestellen. Als je dit namelijk uit je hoofd gaat doen, heb je kans dat je niet al je producten bestelt die je nodig hebt. Dan moet je de week daarop weer bestellen en grote kans dat je dan weer extra dingen besteld die je eigenlijk niet nodig hebt. Dat werkt een beetje hetzelfde als met boodschappen doen. Er gaat altijd iets extra’s in het mandje 😉

Hoe ga jij om met inkopen van je producten?

Gerelateerde berichten