Een recent onderzoek door de Universiteit van Notre Dame (VS) en Bocconi University (Italië) geeft nieuwe inzichten waarom vrouwen make-up dragen tijdens economisch uitdagende tijden. Wat blijkt? We willen liever een carrière dan een man!

Knallende lipstick

Onderzoek wijst uit dat tijdens barre economische tijden vrouwen massaal inslaan op make-up producten en kiezen voor een knallende lipstick. Dit fenomeen staat ook wel bekend als ‘The Lipstick Effect’. Het blijkt een simpele manier om je eigen economische situatie rooskleuriger voor te doen dan hij in werkelijkheid is, maar er zijn nog een aantal redenen.

Verkoopgroei

Het effect is te zien tijdens elke economische crisis, volgens de onderzoekers. Hoewel het onderzoek is uitgevoerd in Amerika, zouden de uitkomsten ook op andere landen van toepassing zijn. Terwijl verkopen in allerlei productgroepen een nieuw dieptepunt bereiken, maken make-up bedrijven juist een verkoopgroei door. Er worden verschillende oorzaken aangehaald, maar nu blijkt uit nieuw onderzoek dat de motivatie van vrouwen om dit te doen ook een andere kant heeft.

Professionele of romantische oorzaak?

Het nieuwe onderzoek toont aan dat ‘The Lipstick Effect’ voortkomt uit het feit dat vrouwen vooruit willen komen op professioneel vlak. Eerder onderzoek liet weten dat vrouwen dit juist doen vanuit een instinctieve drang om een financieel stabiele man aan te trekken die voor ze kan zorgen.

Onderzoeker McKenzie Rees van Notre Dame Mendoza College of Business vertelt: “Het onderzoek toont aan dat vrouwen gebruik maken van make-up om ervoor te zorgen dat zij zowel hun professionele als hun romantische ambities waar kunnen maken. Eerder onderzoek over ‘The Lipstick Effect’ liet weten dat vrouwen alleen make-up producten kopen en gebruiken om een romantische partner aan te trekken. Het nieuwe onderzoek suggereert dat vrouwen make-up gebruiken als een instrument in hun carrière en daar liever op vertrouwen dan te vertrouwen op een romantische partner voor financiële middelen die ze nodig hebben om te overleven in economisch uitdagende tijden.”

Experiment

Als experiment voor het onderzoek is gekeken naar de relatie tussen economische uitdagingen, professionele en romantische doelen, en make-up-voorkeuren. Het experiment toonde aan dat vrouwen die zich zorgen maakten over de economie, interesse hadden in het bemachtigen van de financiële middelen om de make-up te dragen die zij wilden. Bij een ander experiment werden vrouwen die zich financiële zorgen maakten gevraagd om te kiezen tussen make-up producten die hen aantrekkelijker maakten voor mannen en producten die hun professionele imago beloofden te verbeteren. Het merendeel van de vrouwen koos voor de producten die hun professionele imago zouden verbeteren, ook als deze producten juist geen enkele aantrekking op mannen hebben.

Liever een baan dan een man

Rees: “Ons onderzoek toont aan dat vrouwen die bezorgd zijn over hun economische situatie niet langer op zoek gaan naar een man om hun bezorgdheid te verlichten. Integendeel, ze zijn juist bereid – en geven er zelfs de voorkeur aan – om de zaak in eigen handen te nemen en hun economische situatie op eigen kracht te verbeteren. Vrouwen erkennen dat het verbeteren van hun uiterlijk hen kan helpen in het najagen van hun doelen, en dus lijken ze de voorkeur te geven aan het verbeteren van hun professionele uitstraling boven hun romantische aantrekkingskracht. Dit suggereert dat ze gemotiveerder zijn om financiële middelen te verkrijgen door middel van een baan dan door middel van een partner.”

Niet verbaasd

De resultaten van het nieuwe onderzoek verbazen me niet; ik vond de eerdere resultaten dan ook redelijk achterhaald en niet meer passend binnen de huidige tijdsgeest. Ik denk niet dat moderne vrouwen puur en alleen make-up dragen om een man aan de haak te slaan, die zorgt voor financiële zekerheid. Gelukkig toont het nieuwe onderzoek dat ook aan. Eerder lichtte ik al een ander onderzoek uit, dat aantoonde dat vrouwen die make-up dragen meer verdienen. Dat artikel lees je hier.

Natural Look als gevolg?

Sinds een aantal jaar is de Natural Look een terugkerende trend binnen de professionele make-up branche en bij consumenten. Zou deze trend een gevolg zijn van de aantrekkende economie?

Merk jij als beautyprofessional dat vrouwen inderdaad meer make-up producten kopen tijdens economisch uitdagende tijden?

Birgitta van der Linden (BLUSH)

Profiel Bekijk al mijn artikelen

Gerelateerde berichten