Netwerken is vooral een belangrijk marketinginstrument voor ondernemers en een goede manier om kennis te delen en nieuwe relaties te ontmoeten. Uit onderzoek van FNV Zelfstandigen blijkt dat de manier waarop vrouwelijke ondernemers netwerken anders is dan de manier waarop mannelijke ondernemers het doen. Vrouwen zien netwerken vooral als een middel om zich zakelijk te profileren terwijl mannen meer de concrete deals voor ogen hebben. Vrouwen gaan minder graag naar borrels en recepties en netwerken het liefst op professionele netwerkbijeenkomsten die speciaal zijn bedoeld voor het netwerken. Ze netwerken vaker dan hun mannelijke concurrenten, namelijk 85% tegenover 75%, maar de mannen die wel netwerken besteden er meer tijd aan. Zo gaf het merendeel van de mannelijke zelfstandig ondernemers aan dat ze 5 tot 10 uur per maand bezig zijn met netwerken, terwijl het merendeel van de vrouwen slechts 1 tot 5 uur per maand aan netwerken besteedt. Opvallend is dat zowel mannen als vrouwen ongeveer evenveel tijd besteden (1 tot 5 uur per maand) aan online netwerken. Iedereen onderschrijft het belang van netwerken, maar hoe kun je het nog beter doen? Tips om nog beter te netwerken.

Leg contacten met mensen waar je het goed mee kunt vinden

Een goede netwerkrelatie is gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Wees open en oprecht in je interesse in anderen. Mensen prikken er namelijk meteen doorheen als je een praatje komt maken met een verborgen agenda.

Denk mee met je gesprekspartner

Als je alleen een netwerkgelegenheid ingaat voor eigen gewin, kan dit overkomen als weinig sympathiek. Houd er tijdens het gesprek rekening mee dat netwerken altijd wederzijds is. Netwerken begint vaak met het meedenken met een ander; het begint meestal met geven voordat je gaat nemen.

Denk bij netwerken ook aan de lange termijn

Misschien kun je nu nog niets met een contact, over een half jaar kun je zomaar een vraag hebben waar iemand je mee kan helpen.

Bedank mensen die iets voor je hebben gedaan

Bedank mensen bijvoorbeeld met een mailtje, vertel wat je eraan gehad hebt. Krijg je een uitnodiging waarop je niet kunt ingaan, laat dat even weten. Zo houdt je je contacten warm.

Denk ook aan je sociale netwerken op internet

Ook online kunt je netwerken. In maart/april 2011 is aan de bezoekers van wwwl.schoonheidsspecialistennieuws.nl gevraagd of men zakelijk en/of privé social media gebruikt. Bijna drie kwart van de schoonheidsspecialistes gebruikt zakelijk of privé een of meerdere social media. Het meest gebruikt onder schoonheidsspecialisten is Facebook (63%), gevolgd door Hyves (54%) en Twitter (36%).  Een vijfde van de bezoekers gebruikt geen social media en 6% wist niet waar de vraag over ging.  

Vrouwen zijn ook steeds vaker degenen die online geld uitgeven. Social commerce (samen met vrienden online shoppen) is de nieuwe grote digitale ontwikkeling en daarbij zijn vrouwen trendsetters met hun interesse in mode, gezondheid en wellness. 

Gerelateerde berichten