We tellen de dagen af dat we eindelijk weer de deuren van onze salons open mogen gooien en onze klanten weer mogen ontvangen! Want niet alleen jij, maar ook jouw klanten hunkeren naar mooie nagels en verzorgde handen of voeten! Maar heb je je ook al gerealiseerd dat het straks mega druk gaat worden? Je hebt een flinke inhaalslag te maken en daardoor zul je meer klanten op een dag een behandeling geven dan je gewend was. Dat betekent dus ook een strakke tijdsplanning! Beautyspot geeft je daarom vast wat praktische tips.

Laat je niet afleiden
De laatste posts op Facebook bekijken, je e-mail uitlezen of even snel die foto op Instagram zetten is leuk, maar ook tijdverslindend. Hoe onnozel het ook lijkt, maar na elke onderbreking kost het weer tijd om je te concentreren op waar je mee bezig was. In plaats daarvan kun je beter je smartphone op ‘stil’ zetten en een aantal momenten per dag plannen dat je tijd neemt om je e-mail en social media te checken. Voor velen van ons is het een gewoonte geworden om te pas en te onpas je telefoon op te pakken en te kijken of er nog iets nieuws is. Doorbreek die gewoonte!

Een goede voorbereiding…
Ja, het is een inkoppertje, maar oh zo waar! Maak aan het einde van de dag een planning voor de dag(en) erna. Wat moet er gebeuren? Welke klanten staan ingepland? Heb je alles in huis wat je nodig hebt? Door te werken met dag- en weekplanningen en prioriteiten te stellen zul je doelgerichter werken en meer succesvol zijn.

Wees niet te optimistisch
In de praktijk blijkt vaak dat mensen te ‘strak’ plannen. Als je een behandeling voor een klant inplant, wees dan niet te optimistisch. Houd er rekening mee dat je je spullen nog moet klaarleggen, de jas moet aannemen, een kopje koffie moet inschenken, de klant nog een kleurtje moet uitkiezen, je af moet rekenen, je spullen weer op moet bergen et cetera. Dit soort ‘vergeten’ activiteiten moet je ook inplannen. Plak daarom aan elke behandeling vijf tot tien minuten extra vast.

 

 

Moeilijke klussen
Als je moe bent, gaat dat ten koste van je concentratie en kosten dingen meer tijd. Dat geldt ook voor de behandelingen die je doet bij je klanten. Plan daarom intensieve behandelingen op een tijdstip waarop je de meeste energie hebt. Sommige mensen presteren beter ’s morgens, anderen wat later op de dag. Het kan natuurlijk niet altijd, maar probeer je klant te ‘sturen’ in je planning.

Sluitposten
Probeer één of twee keer per dag een kwartiertje in te plannen voor ‘sluitposten’. Hierbij kun je denken aan opruimen, schoonmaken, ordenen, een telefoontje plegen, een bestelling plaatsen of andere kleine klusjes die bij het werk horen. Als je dan een klant hebt die door omstandigheden later op de afspraak komt, kun je makkelijker switchen om je tijd toch optimaal te gebruiken.

Neem pauze
Het is ontzettend belangrijk om tussen je werkzaamheden door pauzes te nemen. Niet alleen om op je gemak een kopje koffie te drinken of een broodje te eten, maar ook even een moment voor jezelf. Gaandeweg de dag hebben we allemaal last van lichte vermoeidheid, waardoor de concentratie afneemt. Een korte pauze kan dan wonderen doen: strek je benen, loop een rondje buiten en je kunt er weer tegenaan.

Kan het binnen twee minuten
De 2-minutenregel is – hoe gek het ook klinkt – een echte tijdwinner. Alles wat je in twee minuten kunt doen, zoals een telefoonnummer opzoeken, een e-mail beantwoorden, je koffiemok afwassen, je penseel schoonmaken, kun je het beste meteen doen. Als je dit soort klusjes uitstelt en (omdat je het snel vergeet) op moet schrijven om er later nog eens aan te denken, kost het je uiteindelijk nog eens twee minuten er bovenop. Met één klusje is dat niet zo erg, maar tien van dit soort klusjes kost je al gauw 20 minuten van je tijd. Bovendien door het meteen te doen, ruimt het in je hoofd ook op. Als je steeds moet denken ‘ik moet dit en ik moet dat nog doen’, geeft dat onrust in je hoofd.

 

Gerelateerde berichten