Beauty-expert en ondernemer

Laatst sprak ik met een huidtherapeute over haar bedrijf. Ze wist als geen ander hoe ze haar klanten kon helpen bij huidproblemen, maar het lukte haar niet om de omzet te halen die ze voor ogen had. Ik kom ze regelmatig tegen: beauty-experts die hun vak verstaan, maar de agenda van hun bedrijf niet kunnen vullen. Frustrerend. Je weet dat je écht kwaliteit kunt leveren. Toch lukt het niet om je klantenbestand uit te bouwen.

 

Als expert kun je nog zo goed zijn in jouw vak, het betekent niet automatisch dat je ook als ondernemer goed uit de verf komt en de juiste keuzes maakt om je bedrijf te laten groeien. Ik zie vaak dat dat een valkuil is waar veel beauty-experts onbewust intrappen. In onze branche starten heel veel experts voor zichzelf en lijkt iedereen een geboren ondernemer te zijn. Dat er veel beauty-ondernemers zijn, betekent alleen niet automatisch dat elke beauty-expert ook een goede ondernemer is.

 

Het geheim van ondernemers

Ik herinner me de dag nog goed dat ik me inschreef bij het KvK. Wat ik als beginner niet wist, was wat voor uitdagingen er op mijn pad zouden komen. En dat is misschien maar goed ook. Bij ondernemen hoort commercieel inzicht, kansen spotten, risico’s durven nemen en in het diepe durven springen. Ik heb het altijd interessant gevonden om daarover te praten met andere ondernemers en vraag hen dan vaak ook naar hun geheim voor succes. Het wordt dan wel eens puur op hun aanleg voor het ondernemerschap gegooid. Om eerlijk te zijn, vind ik dat wat kort door de bocht. Als jij aanleg voor ondernemen hebt, gaat het runnen van een bedrijf je misschien makkelijker af, maar dat betekent niet dat als je dat niet hebt je ook nooit een succesvolle ondernemer zult worden. Aanleg of niet: je bent nooit uitgeleerd en je hebt soms een spiegel of advies nodig van iemand die al tien stappen verder is om zelf verder te komen. Ik wist in het begin een fractie van wat ik nu weet, maar heb wel altijd geïnvesteerd in mijn ontwikkeling. Niemand is ooit uitgeleerd.

 

Skills en uitbesteden

Als beauty-expert met een eigen bedrijf heb je skills nodig voor je vakgebied én voor het runnen van je zaak. Dat laatste wordt soms over het hoofd gezien. De tip die ik de huidtherapeute meegaf? Wees je bewust van wat je écht kunt en ontwikkel je in de skills waar je minder goed in bent of geef het uit handen aan iemand die het wel kan. Ik ben er door de jaren heen achter gekomen waar ik goed in ben en waar ik minder goed in ben. Ik weet wat mijn tijd waard is en waar ik tijd op kan besparen. Op basis daarvan heb ik een team om mij heen verzameld dat alles fantastisch oppakt. Verspil je tijd niet aan wat je niet kunt en schakel hulp in voor de werkzaamheden waar je niet goed in bent! Iedereen kan zijn of haar dromen waarmaken. Als je maar de juiste kennis en hulp verzamelt!

 

Wil jij ook groeien met je onderneming? Plan hier een vrijblijvend gesprek met mij in.

Gerelateerde berichten