Ben je als schoonheidsspecialiste niet meer tevreden bent met alleen de verzorging van het uiterlijk? Of ben je als gevolg van een te lage omzet op zoek naar nieuwe mogelijkheden? Op dit moment worden schoonheidsspecialisten overstelpt met een groot aanbod van producten en diensten voor de salon die totaal niets met huidverzorging te maken hebben: van gezondheidsdrankjes tot fitnessapparaten, van speciale diëten tot yogacursussen.  Al deze nieuwe producten bieden volgens de nieuwe aanbieders geweldige mogelijkheden voor jouw schoonheidssalon.  Denk bijvoorbeeld maar eens aan potentiële extra omzet als je niet alleen op het gebied van uiterlijke verzorging iets voor je bestaande klanten kunt betekenen, maar ze ook nog eens kunt adviseren over hun innerlijke verzorging.  Zoals bijvoorbeeld het adviseren op het gebied van afvallen, voeding, beweging  of het in balans brengen van lichaam en geest.  Je bent dan geen 'gewone' schoonheidsspecialiste meer, maar kunt jezelf zelfs lifestylecoach noemen. De naam lifestylecoach is niet beschermd, dus wat let je? Het klinkt interessant en het levert ook nog eens extra omzet op?  Als je overweegt om deze stap te nemen zijn er 3 vragen die je jezelf moet stellen: kan ik dat wel, wil ik dit wel en wat levert het op?  

 

Extra omzetkans of niet?

 

 

Stel dat een nieuwe leverancier jou benadert met een geheel nieuw dieet waarbij jij jou bestaande klanten zou kunnen begeleiden bij het afvallen. Is dat een interessant aanvullende dienst voor jouw salon? Stel jezelf dan de volgende vragen:

 

♥ Wat weet ik al van afvallen? En is mijn kennis wel voldoende om mensen goed te kunnen begeleiden bij het afvallen? Wat moet ik eventueel nog investeren in opleidingen om voldoende kennis op dit gebied te hebben en wat kost dit in tijd/geld?

♥ Zijn er andere deskundigen in mijn omgeving die mensen beter kunnen begeleiden bij het afvallen? Waar zijn zij goed in? Zit ik op kennisniveau op hetzelfde level als mijn concurrentie?

♥ Waarom zouden mensen voor mij kiezen als ze hulp nodig hebben bij afvallen en waarin onderscheid ik mij van andere deskundigen?

♥ Laat de leveranciers eens voorrekenen wat dit jou aan extra omzet oplevert. Dit is een eenvoudig sommetje:

Aantal klanten van jouw salon x % klanten dat nieuwe product/dienst gaat afnemen x  additionele omzet per klant. 

Kijk goed of jij het eens bent met de aannames die de leverancier doet.

Natuurlijk gaat het hier niet alleen om afvallen, maar ook om alle andere branchevreemde producten en diensten (dus anders dan huidverzorging) die worden aangeboden. Denk hier heel goed over na! 

 

Imago?

 

 

Als je meerdere diensten aanbiedt vinden mensen je minder snel een echte huidspecialist. Denk maar eens aan een Keurslager die plotseling ook broodjes of groente gaat verkopen, wat denk je dan?  Hetzelfde denken mensen natuurlijk ook  over  een schoonheidsspecialist die er plotseling van alles bij verkoopt.

 

Zie je wel mogelijkheden in deze markt, maar blijf je liever schoonheidsspecialist met een focus op huidverzorging? Dan kun je overwegen om een samenwerking aan te gaan met externe deskundigen zoals diëtisten, fitnesscentra of yoga-, reikideskundigen. Je kunt dan wel klanten naar elkaar doorverwijzen, maar iedereen houdt zijn eigen specialiteit.

 

Gerelateerde berichten