Een gemiste kans, want bloggen is ‘hot’ en helemaal van deze tijd! Zelf kreeg ik deze vraag enkele jaren geleden en ik dacht ‘bloggen eeh… en waar moet ik dan over bloggen op mijn salon website?’

In die periode was ik nagelstyliste en blogger. Ik blogde voor twee ondernemers in mijn woonplaats en daarnaast had ik een online magazine waar ik samen met 12 andere bloggers wekelijks op blogde. Inderdaad, waarom blogde ik eigenlijk niet over mijn eigen vak op mijn salon website? Waarschijnlijk om dezelfde reden waarom jij (nog) niet blogt op jouw website.

Waar moet ik dan over bloggen? Klanten komen voor informatie over de salon en niet om te lezen wat ik als nagelstyliste te vertellen heb, toch? Verkeerd gedacht! En dus een gemiste kans.

Wat plaats jij op je social media-kanalen, bijvoorbeeld op Facebook? Iedere keer een afbeelding van je mooie gezette nagels? Prima en zeker blijven doen, maar je kunt zo veel meer bereiken bij je klanten en potentiële klanten via een inspirerende blog of een (leuk) weetje, bijvoorbeeld met een step-by-step nail art die ze thuis kunnen namaken. Deel je waardevolle kennis in een blog, maak zichtbaar wie jij bent en wat je allemaal te bieden hebt.

Op mijn nieuwe website, die ik op 21 augustus van dit jaar (2016) lanceerde, plaats ik wekelijks een blog. Deze blogs deel ik in dezelfde week op Facebook. Goed voor mijn zichtbaarheid op Google. Ik pas namelijk niet dagelijks mijn homepagina, prijslijst en andere salon informatie aan. Om mijn website steeds van nieuwe informatie te voorzien, heb ik dus een dynamische site en daar is Google gek op.

Door te bloggen over problemen en vragen van mijn klanten laat ik potentiële klanten zien dat ik kennis in huis heb. Het bewijs is bij mij in één maand al zichtbaar geworden: vier nieuwe klanten mocht ik verwelkomen in mijn salon via mijn blogs. Twee lazen mijn blog over zelf nail art zetten. Beiden zijn ze gek op nail art en die mag ik nu iedere 3 weken bij ze zetten. De twee anderen (een dame en een heer) kwamen binnen, doordat een contact van hen op Facebook een van mijn blogs een like had gegeven. Ze waren beiden op zoek naar een nagelstyliste, die een goede manicure-behandeling kon uitvoeren en die hebben ze nu gevonden.

Mijn vakgebied nagelstyling zit op bijna iedere hoek van de straat. Door te bloggen (wat ik ook nog eens superleuk vind om te doen) op mijn website onderscheid ik mezelf van de anderen. De potentiële klant kan erdoor getriggerd worden om bij mij aan de salontafel aan te schuiven.

Ik heb nog enkele aanvullende tips voor je:

-Is iedere week bloggen te veel voor je begin dan met één keer per maand.
-Denk ook eens aan een gastblogger; zelf werk ik samen met twee gastbloggers.
-Laat je blogs nalezen, voordat je ze publiceert. Een blog vol met fouten, dat wil je niet.
-Bij een blog hoort minimaal één liefst twee afbeeldingen.
-Maak zo veel mogelijk gebruik van eigen afbeeldingen.
-Pluk niet zomaar een afbeelding van internet! Indien een afbeelding niet rechtenvrij is, loop je grote kans op een fikse boete.
-Zoek op internet eens op waar je rekening mee moet houden als je gaat bloggen (SEO, meta-beschrijving, hoe en waarom moet je een afbeelding beschrijven enz enz). Typ het zoekwoord bloggen in en je krijgt megaveel waardevolle en informatieve informatie.

En, ga jij bloggen op je website? Ik zeg: doen! Want, bloggen is ‘hot’ en helemaal van deze tijd!

Dit artikel is geschreven door Marja de Krosse, nagelstyliste (eigenaar) en blogger.

Overige experts

Bekijk al mijn artikelen

Gerelateerde berichten