Hoe kom jij op een dag door al jouw e-mails heen? Veel beauty ondernemers krijgen gemiddeld tachtig e-mails per dag. En dat is erg veel! Helaas zijn deze mails niet allemaal van klanten. Hoe kun je zorgen dat dit niet voor stress zorgt?

Ook ik heb tot twee jaar terug dagelijks last gehad van e-mailstress. Ik zag vaak door de bomen het bos niet meer en was er wel een week mee bezig. Ik was altijd zo blij als mijn inbox leeg was en alles verwerkt was. Helaas liep deze na twee weken alweer helemaal vol.

E-mailstress

Op dat moment heb ik boeken gelezen van onder andere Tim Ferris en David Allen. Zij hebben boeken geschreven met handige tips en ze leren je jouw mentale vaardigheden sterker te maken in een tijd waar je een overvloed aan informatie ontvangt. Hierdoor heb ik nu geen last meer van e-mailstress. Ik open bijvoorbeeld nog maar een keer per dag mijn mailbox en dat doe ik op een vast tijdstip. Dit zorgt voor enorm veel rust. Ik controleer mijn mails nooit in de ochtend, omdat het altijd vraagt om directe actie en dit niet altijd kan ’s ochtends. Daarnaast heb ik drie mapjes in mijn inbox, zo is alles georganiseerd en onder controle.

Actie– Deze mails vragen om directe actie.

Finance– Deze mails gaan over financiële zaken

Voor later- Dit zijn mails die kunnen wachten

Directe actie?

Bekijk voor jezelf welk tijdstip voor jou het beste is om je e-mail te controleren. Doe het in ieder geval niet continu. Dat is namelijk het stresspunt, steeds weer die spanning die vraagt om directe actie. Bekijk ook eens hoeveel e-mail je zelf verstuurt. Actie vraagt namelijk om reactie en zo krijg je weer allerlei e-mails terug.

Telefoneren is ook goed!

Pak ook eens een keer de telefoon om lange e-mail discussies te voorkomen. Als je zorgt dat jouw eigen e-mails duidelijk geformuleerd zijn, dan roept dit ook geen vragen op bij de ontvanger. Zo krijg je geen onnodige e-mails terug. En nieuwsbrieven die je nooit leest? Meld je gewoon af, dit scheelt ook een hoop e-mails.

Maak ruimte

Maak ruimte in je inbox en zo ook in je hoofd. Op deze manier krijg je meer tijd en rust voor andere zaken. Niet alleen voor zakelijke dingen, maar ook voor leuke dingen in je vrije tijd. Zo word jij relaxt en breng je dit ook over naar je klanten. Dat is goed voor jou en je beauty business.

Gerelateerde berichten