‘Social media, wat kan de beautyexpert ermee?’, dat is het thema van één van de vele workshops die tijdens de vakbeurs Beauty Trade special 2011, van 26 tot en met 28 maart in Jaarbeurs Utrecht, wordt gehouden. Jochem Otto, bevlogen marketingman (marketingorganisatie MGen) en welbekend met de schoonheidsbranche, geeft alvast een voorproefje van zijn workshop.

“Na het volgen van mijn workshop weet de beautyexpert hoe je als ondernemer je social media kunt inzetten, welke middelen er zijn en waarop je moet letten. Wat ik in ieder geval nu alvast als tip mee kan geven, is dat je vooral moet luisteren naar wat klanten en anderen over je zeggen via onder andere social media?”, aldus Otto.

Alvast een voorproefje
Hyves, Facebook, Twitter en LinkedIn zijn populaire social media platforms. Maar wat kun je ermee als schoonheidsspecialist of nagelstylist? Otto: “Social media kun je als extra middel inzetten om jezelf meer zichtbaar te maken. Klanten komen naar jou omdat ze je als persoon goed vinden of omdat ze via via veel over je horen. Als ondernemer in de schoonheidsbranche maak je als persoon het verschil. Jij bent het merk. Luister dus ook naar wat er op social media over je salon of over je persoon wordt gezegd en google je naam. Kijk ook naar wat er over het merk dat je gebruikt, wordt geschreven. Hierop kun je dan anticiperen.”

Als voorproefje geeft Otto alvast drie concrete tips voor de beautyexpert die social media wil gaan inzetten als onderdeel van de marketingstrategie. Om te weten te komen hoe deze tips vervolgens in de praktijk uitgevoerd kunnen worden, kunnen nieuwsgierigen de workshop bezoeken op de Beauty Trade special. “De eerste tip is dus, dat je via social media goed moet luisteren naar wat er over jou en de producten die je gebruikt gezegd wordt. Verder is het zeer belangrijk om alvast je merknaam van de salon te claimen. De laatste tip is, zorg dat je goed en volledig staat vermeld in Google Maps”, benadrukt Otto.

Voordelen
De voordelen van social media als extra marketingtool zijn volgens Otto duidelijk: “Je moet het zien als onderdeel van een totale strategie. Het kost alleen tijd en weinig geld om ermee bezig te zijn en het is een zeer directe en persoonlijke manier van informatie brengen.”

Belangrijker vindt Otto, dat klanten via social media ook informatie kunnen halen, want de expert kan meteen reacties krijgen op een Tweet bijvoorbeeld. Otto benadrukt daarbij wel dat, wil de beautyexpert zich met het gebruik van social media nog onderscheiden ten opzichte van de anderen, de expert zich vooral lokaal zichtbaar moet maken.

Kennis na de workshop
Als de beautyexpert de workshop heeft gevolgd weet deze hoe social media aangewend kan worden om zichzelf digitaal te profileren en welke platforms er zijn. “De beautyexpert weet na het volgen van mijn workshop de basis van hoe social media werkt , welke tools er zijn en hoe social media ingericht kan worden om meer bekendheid te krijgen.”

De workshop “?Social media, wat kan de beautyexpert ermee?” wordt dagelijks op de Beauty Trade special gegeven van 13.00 uur tot 13.45 uur in Trendlounge hal 11.

Tal van activiteiten voor de beautyexpert
Beauty Trade special is dé vakbeurs voor de persoonlijke verzorgingsbranche. De beautyexperts vinden hier de laatste trends en noviteiten op het gebied van schoonheidsverzorging. Van producten voor gezichts-, lichaams-, voet- en nagelverzorging tot de complete inrichting van de beautysalon of het wellnesscentrum.

Dit artikel is geschreven door Sophie Spanjer

Gerelateerde berichten