Eigenlijk hebben we het als ondernemers in de beauty branche best makkelijk: we bieden diensten aan waar klanten voor terugkomen. Daarmee creëren we relatief eenvoudig continuïteit in onze inkomsten. Toch gebeurt het soms dat er een terugval is in die inkomsten. Omdat klanten verhuizen of omdat hun bestedingspatroon bij ons verandert. We willen dan nieuwe klanten aantrekken én meer halen uit bestaande klanten. Hieronder 4 tips om dat te doen.

1. Upgrade als thema

Zet één van de upgrades in je behandelingen eens extra in the picture. Bijvoorbeeld: hoofdhuidmassage, voetenscrub, decolletébehandeling, handbehandeling, oogmasker, etc.

Kies iets wat je zonder al te veel moeite bij elke behandeling kunt toevoegen. Bedenk er ook een goede reden voor: ontspanning bij de hoofdhuidmassage, droge (winter) handen en voeten, voorjaarsbloesjes, etc. Iedere klant die binnenkomt vertel je over dit thema. Wanneer de klant het probleem heeft herkend, bied je aan de behandeling uit te breiden om dit probleem aan te pakken. Dat geeft gelijk aanleiding om te adviseren hoe zij het probleem verder aan kan pakken met een juist gebruik van de producten voor thuis. Let op: de klant betaalt de normale prijs voor de toevoeging aan de behandeling. Eventueel kun je wel een actie-korting koppelen aan de producten voor thuisgebruik. Vergeet niet bij het maken van de volgende afspraak terug te komen op de ‘upgrade’ van de behandeling zodat zij die nog een keer kan toevoegen.

2. Packagedeal met collega ondernemer

Stel met een ondernemer uit de buurt, die gelinkt is aan jouw branche een packagedeal samen. Voorbeelden: een set gelnagels met een schoonheidsbehandeling, een schoonheidsbehandeling met een pedicure, een nieuwe haarkleur met make-up advies, etc. Zowel jij als de andere ondernemer bieden deze packagedeal aan voor één prijs. De klant bezoekt dan beide bedrijven. Zo profiteren jullie allebei van elkaars klantenkring. Laat zo’n packagedeal niet eindeloos lopen, juist het tijdelijke van deze actie maakt de klant gretiger en de kans groter dat ze er gebruik van maakt. Zorg er ook voor dat je onderling duidelijke afspraken maakt en zet ze bij voorkeur op papier.

3. Workshop

Plan en organiseer gezellige en leerzame workshops. Denk hierbij aan workshops make-up, huidverzorging, handverzorging, zelf nagels lakken of versieren, etc. Bied deze workshop aan bij je bestaande klanten. Zij kunnen dan vriendinnen of familie meenemen voor een leerzame en gezellige ochtend, middag of avond. En jij krijgt nieuwe mensen in je bedrijf. Zo’n workshop kun je ook nog verloten onder je klanten. Bij aankoop van bijvoorbeeld 2 of meer producten, dingen ze dan mee. Zo snijdt het mes aan twee kanten: je creëert een upsale én ontvangt nieuwe potentiële klanten in je bedrijf.

4. Intensieve kuur

Stel een intensieve kuur samen uit een combinatie van behandelingen en producten. Om bijvoorbeeld de huid voor te bereiden op het voorjaar, de handen weer streelzacht te krijgen of de teennagels weer toonbaar zonder nagellak. De klant bezoekt je dan vaker dan zij anders zou doen in dezelfde tijd en gebruikt in de overzichtelijke periode extra consequent alle benodigde producten voor thuis. Verkoop het als een totaalpakket en stel het zo samen dat jij (en je eventuele medewerkers) ervan overtuigd zijn dat dit een superkuur is.

Heb jij zelf nog een goeie tip? Laat het hieronder weten aan je vakcollega’s!

* overal waar zij of haar staat kan ook hij of zijn/hem gelezen worden.

Sandra van de Vlierd

Profiel Bekijk al mijn artikelen

Gerelateerde berichten