Hoe word je een nog succesvollere nagelstylist?
Veel mensen denken dat succes maar voor een kleine groep is weggelegd, maar niets is minder waar. Succes kun je ook voor een deel afdwingen. Persoonlijk succes heb je al, want het werk wat je doet, dat past bij je en doe je met passie. Geluk is immers de motor voor succes. Als je de lat voor jezelf nog iets hoger wilt leggen en met je nagelstudio nog succesvoller wilt zijn, zijn daar diverse manieren voor. Wat heb je ervoor nodig?
Zorg voor een gedegen opleiding
Het aanbod op de markt van nagelstylingopleidingen is groot en divers en dus is het niet altijd gemakkelijk daar een keuze uit te maken. Hoe kun je het kaf van het koren scheiden? De kosten voor een opleiding zijn behoorlijk hoog en dus is het zaak om niet de eerste de beste opleiding te volgen maar een gefundeerde keuze te maken. Vergelijk bijvoorbeeld het opleidingsaanbod op internet. Wat betaal je, wat krijg je, hoe lang duurt de opleiding? Hoe zijn de ervaringen van anderen, welk gevoel heb je bij een opleidingsinstituut? Allemaal vragen die eenvoudig te beantwoorden zijn. Bij een gedegen opleider kun je ook ná je opleiding terecht. Bijvoorbeeld voor onderdelen waar je nog niet zo bedreven in bent of voor vragen. Laat dat ook meespelen bij je keuze.
Blijf jezelf verbeteren
Succesvolle mensen zorgen dat ze beter en beter worden in wat ze doen. En dat betekent vaak: oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Een mooi hulpmiddel daarbij is het regelmatig volgen van bijscholingen, workshops en perfectietrainingen. Dit is een goede manier om weer even ‘bij de les’ te komen! Bovendien blijf je dan ook op de hoogte van de nieuwste technieken en producten, trends en wat er speelt in de markt. Als jij jouw klanten kunt laten zien, dat je goed op de hoogte bent van ‘what’s hot en what’s not’ binnen jouw branche, dan schept dat vertrouwen. Bovendien vinden klanten het fijn als jij ze kunt adviseren welke kleur gel(-nagellak) of nail art bij ze past binnen het seizoen of voor een bepaalde gelegenheid.
Geef service en garantie op je nagels
Consumenten hebben recht op een deugdelijk product. Dat staat in de wet. Jouw klanten hebben dus ook recht op deugdelijke nagels. Geef daarom garantie op de nagels aan je klanten als extra service. Als de nagels van jouw klant bijvoorbeeld buiten hun schuld om niet goed zitten of beschadigd raken, repareer de nagel(s) dan kosteloos. Afhankelijk van de gegeven behandeling kun je een garantietermijn van een week tot drie weken geven. Tip: hang wel randvoorwaarden aan de garantie, om eventuele misverstanden te voorkomen. Voorbeelden waardoor de garantie kan vervallen zijn: als de nagels opzettelijk zijn afgebeten, als producten niet volgens de gebruiksaanwijzing zijn gebruikt, als de (kunst)nagels zonder overleg door een andere nagelstudio zijn onderhouden of bij zichtbare slecht verzorging.
Geef een eerlijk en goed advies aan je klant
Als bedreven nagelstylist is het fijn jouw vakkennis te kunnen delen en advies te kunnen geven waar jouw klanten blij van worden. Als klanten tevreden zijn met het advies wat je ze hebt gegeven, dan komen ze graag terug. En dat is natuurlijk wat het zo leuk maakt! Als een klant slechte nagels heeft en een gel-nagellak wilt, leg dan duidelijk en onderbouwd uit waarom dat niet verstandig is. Geef dan tegelijkertijd een passend alternatief wat wel binnen de mogelijkheden ligt. Een klant die nog nooit kunstnagels heeft gehad en vraagt om extreme stiletto’s, zal ook geen succes worden. Durf dat dan ook te zeggen en biedt een kleine verlenging aan, zodat de klant geleidelijk kan wennen aan langere nagels.
Bewaak je tijdschema
Zorg ervoor dat je tijdschema klopt, want niets is vervelender voor een klant dan lang te moeten wachten omdat jij uitloopt. Het is niet moeilijk om te bepalen hoe lang je bezig bent met een bepaalde behandeling. Vanzelfsprekend zal een nieuwe set nagels meer tijd in beslag nemen dan een manicurebehandeling. Als een klant belt voor een afspraak, vraag dan duidelijk wat de klant wil en reserveer die tijd. Ruim dan extra tijd in voor een kort praatje met je klant, het inschenken van een kopje koffie of thee en na de behandeling het opruimen van je nageltafel voor de volgende klant. Zo heb jij minder stress en hoeft de klant niet onnodig (lang) te wachten.
Uitstraling van de nagelstudio
Welke keuzes maak je voor de uitstraling van je nagelstudio? Wat voor sfeer wil je uitstralen? Wil je het strak ingericht hebben of juist warm huiselijk? Hoe dan ook… je wilt dat jouw nagelstudio kwaliteit en professionaliteit uitstraalt. Er is een aantal aandachtspunten waar je op kunt letten bij de inrichting van je studio. Jouw klanten willen immers een positieve beleving en komen – naast de behandeling – ook voor een stukje ontspanning. Creëer daarom ruimte, rust en eenheid in je interieur. Dit bereik je onder andere door een uitgebalanceerd materiaal- en kleurgebruik. De aanwezigheid van natuurlijke elementen, zoals (kunst)planten of bloemen draagt ook bij aan het creëren van een ‘beleving’.
Opgeruimd en netjes
Een opgeruimde werkplek en nagelstudio levert een hoop voordelen op. Een nageltafel die vol ligt met penselen, flesjes en vijlen geeft vaak een behoorlijke chaos. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je klant. Dat geldt ook voor de toonbank of de leestafel. Meer rust op je werkplek en daaromheen, geeft ook meer rust in je hoofd. Als het bovendien altijd netjes opgeruimd en geordend is, kun je bovendien altijd dingen weer terugvinden. Iets niet kunnen vinden, kost veel tijd en levert frustratie op. Geef al je spullen dus een vaste plek. Niet alleen van chaos op je werkplek kun je onrustig raken, ook om je heen kan het drukker zijn dan goed voor je is. Beperk dus het aantal versierselen en verschillende kleuren. Het moet natuurlijk ook niet te saai worden, dus probeer te zoeken naar de juiste balans.