Vaak ligt de focus in de salon, praktijk of studio op de kant van de inkomsten, maar hoe staat het eigenlijk met de kosten? Kun jij nog besparen, zodat je meer rendement uit je bedrijf haalt of je misschien zelfs geen zorgen meer hoeft te maken?

1. Ruimte verhuren

Wellicht heb je in het verleden een groot bedrijfspand gekocht met het oog op de toekomst, maar begint de hypotheek toch een zware last te worden. Vraag je dan af of je alle ruimten zelf nodig hebt of dat je een vrije behandelkamer kunt verhuren aan een beautyprofessional of ondernemer, die een mooie aanvulling kan geven op jouw dienstenaanbod. Huur je momenteel, ga dan in gesprek met de verhuurder. Misschien weet de verhuurder wel iemand, die graag een ruimte wil huren in het pand waar jij gevestigd bent.

2. Assortiment

Een ruim aanbod aan producten kan natuurlijk interessant zijn, mits je al die producten ook verkoopt. Het is zonde als (dezelfde) producten keer op keer in het actie-mandje op de toonbank terecht komen. Bekijk de cijfers en ben je bewust van de bestsellers en must haves, en kijk of je bij je leverancier eventueel minder kunt inkopen. Een beperkter assortiment maakt het voor de klant ook overzichtelijker. Vergeet daarnaast niet over de producten te vertellen, want als de klant weet wat het resultaat van het gebruik is, dan zal hij of zij eerder geneigd zijn om het product te kopen.

3. Openingstijden

Als het goed is, weet je precies wat de beste momenten voor jouw salon zijn. Misschien zijn er wel openingsdagen, waarop je eigenlijk nooit klanten krijgt? En hoe zit het met de uren? Zit je ’s ochtends vooral naar buiten te staren tot er iemand binnenloopt, dan kun je overwegen om de deuren op die momenten te sluiten. Je bespaart dan op stroomkosten én de energierekening. Als je de cijfers zo onder de loep neemt, ontdek je mogelijk ook waar nog kansen liggen. Je kunt dan eens experimenteren met een extra avondopenstelling of iedere dag een uurtje langer doorwerken.

4. Contracten en abonnementen

Neem de lopende contracten en abonnementen eens goed door. Misschien ben je een overeenkomst aangegaan voor bepaalde apparatuur, maar heb je maar een paar klanten die van deze behandelingen gebruik maken. Je kunt je dan afvragen of je er wel mee door moet gaan. Denk ook aan afspraken die je hebt gemaakt rondom de marketing van je bedrijf. Betaal je al tijden lidmaatschapsgeld aan een netwerk en ga je er nooit heen? Rekent je websitebeheerder maandelijks een fikse som, terwijl je geen idee hebt wat hij of zij doet? Adverteer je al jaren elke week, maar levert het eigenlijk weinig op? Hetzelfde geldt voor sponsoring; geef je gemakkelijk een bedrag aan iedereen die bij je aanklopt? Bedenk een strategie voor je uitgaven zoals adverteren en sponsoring én leg die budgetten voor jezelf vast in een jaarplan. Probeer te kijken naar alle uitgaven, die er wekelijks, maandelijks of jaarlijks ingeslopen zijn, maar waar je weinig aan hebt of weinig mee doet. Breng alle uitgaven in kaart; deze kosten kunnen behoorlijk oplopen!

5. Personeel

Als je met personeel werkt, neem dan de bezetting en bijbehorende kosten eens onder de loep. Als je iemand in dienst hebt, waarvoor er op dit moment eigenlijk te weinig werk is, dan zijn er twee keuzes die waarschijnlijk in je op komen: je gaat vliegensvlug op zoek naar een manier om meer werk te generen of je neemt afscheid van elkaar. Natuurlijk is dat laatste niet fijn, maar vergeet niet dat het om de toekomst van jouw bedrijf gaat. Gelukkig is er nog een andere optie: ga in overleg. Misschien heb je een werknemer, die er sowieso mee wil stoppen of heb je iemand die graag minder wil werken. Het openbreken van een contract kan namelijk ook tot de mogelijkheden behoren. Als je werknemer parttime in plaats van fulltime gaat werken, betaal je niet alleen minder loonkosten, maar ook minder aan vakantiegeld en verzekeringen. Wellicht droomt één van je medewerkers van een lange vakantie of zelfs een wereldreis? Geef aan dat dit een optie is; je werknemer kan hiervoor onbetaald verlof opnemen.

Dit artikel is geschreven door Birgitta van der Linden.

Gerelateerde berichten