Steeds meer Nederlanders maken gebruik van kortingswebsites waar ze kwantumkorting kunnen krijgen op van alles en nog wat. Sites als Groupon.nl, Groupdeal.nl en Sweetdeal.nl bieden beauty-arrangementen of schoonheidsbehandelingen met kortingen tot wel 70%. Consumenten reageren enthousiast op deze voordeeltjes en kopen er op los. Afhankelijk van het product, de locatie waar de aanbieding geldt en de korting worden er tientallen tot duizenden kortingsbonnen per dag verkocht. Het effect van deze gigantische prijsacties? Volgeboekte schoonheidssalons en een forse druk op de prijzen van schoonheidsbehandelingen en beautyarrangementen in het algemeen. De vraag is natuurlijk of online kortingsbonnen voor jouw schoonheidssalon interessant zijn, moet je hierin meegaan of niet? Hoe werkt het en word je er beter van?

Hoe werkt het?

Prijsacties zijn een prima middel om een nieuwe doelgroep aan te spreken. Het aanbieden van kortingscodes kan helpen om klanten die je al een tijdje niet meer in je salon gezien hebt wakker te schudden en daarnaast kunnen nieuwe klanten aangetrokken worden. Dat lijkt ideale oplossing als je agenda nog vrij leeg is. En dus benader je Groupon of een andere kortingsbonnenwebsite (of zij benaderen jou) om een speciale deal af te spreken. 

Als eerste bespreek je met de kortingsbonnenwebsite, stel Groupon.nl, welke korting je verleent op een behandeling of beauty-arrangement. Vaak ligt dat rond de 50%. Jij betaalt de afgesproken prijs per kortingsbon aan Groupon en vervolgens wordt de actie gestart. Er doen een x-aantal mensen aan de actie mee en die wisselen de kortingsbon bij jou in, in ruil voor de behandeling. De ingeleverde kortingsbonnen stuur je op naar Groupon en daar krijg een percentage (meestal zo’n 50 procent) van terug. De opbrengst van bonnen die wel worden gekocht maar niet worden ingewisseld, gaat helemaal naar Groupon. De meeste kortingsbonnenwebsites werken op dezelfde manier. 

Even concreet.Stel dat je een schoonheidsbehandeling wil promoten die normaal 80 Euro kost dan zou je met Groupon de deal kunnen maken dat op een bepaalde dag of in een bepaalde stad kortingsbonnen gekocht kunnen worden voor jouw behandeling waar je dan slechts 40 Euro voor betaalt: 50% korting op de originele consumentenprijs. Dit zal zeker klandizie opleveren. En hoe lager de prijzen, des te groter het aandeel koopjesjagers! Vervolgens komen deze mensen naar je salon om gebruik maken van deze actie. De ingeleverde kortingsbonnen lever jij dan weer in bij Groupon en hier krijg je 20 Euro per stuk voor terug.  De behandeling waarvan de reguliere prijs 80 Euro bedraagt levert jou per klant die gebruik maakt van de actie nog slechts 20 Euro op. 

Resultaat

Geeft niets, zul je zeggen, mijn salon zit lekker helemaal volgeboekt voor de komende weken. Maar hoeveel koopjesjagers zullen er na de actie terugkomen in je salon? Hoeveel klanten moet je tegen de volle prijs behandelen om deze investering terug te betalen? Want wat schiet jeer mee op als slechts een enkeling klant wordt van je salon? Dan heb je het heel, heel erg druk, maar je schiet financieel gezien weinig mee op. Conclusie: stel voor jezelf doelstellingen op. Hoeveel nieuwe klanten heb je nodig om de winstderving van een dergelijke prijsactie terug te verdienen? Maak die rekensom voordat je besluit of je met een kortingsbonnenwebsite in zee gaat. 

Gerelateerde berichten