In het begin van het nieuwe jaar barst iedereen weer van de goede voornemens. “Ik stop met roken” “Ik ga meer tijd voor mijzelf maken” en natuurlijk “Ik ga afvallen”. Uit onderzoek is gebleken dat eind januari echter een groot deel van deze goede plannen al naar de achtergrond zijn geduwd. Eind februari is er vaak helemaal niks meer van over.

Jij hebt op dit moment vast een aantal klanten die graag beter in hun vel willen zitten, een paar kilo willen afvallen of andere goede voornemens hebben die ze bij jou willen waarmaken. Lees dan vooral deze tips, zodat het niet alleen bij een voornemen blijft maar dat jouw klanten tevreden met het resultaat zijn en jij trots op ze kunt zijn.

Is het haalbaar?
Ga van tevoren goed na of de wensen en doelen van jouw klant ook echt haalbaar zijn. Vertrouw hierop ook op jouw eigen ervaring. Probeer jouw klant te laten inzien dat extreme doelen vaak niet gehaald worden (afhankelijk van de klant natuurlijk). Onderzoek wijst namelijk uit dat naarmate het doel verder weg legt dan de huidige situatie, de kans dat het doel behaald wordt steeds kleiner wordt.

Blijf doorvragen aan jou klant hoe groot en haalbaar hij/zij de kans acht om het streven daadwerkelijk te halen en hier eerlijk in te zijn. Vergeet niet dat de geest heel sterk is. M.a.w. als jouw klant de kans al klein acht, zal de motivatie en controle minder zijn en dus ook daadwerkelijk de kans van slagen. Geen sprookje dus maar gewoon een echt en goed verhaal.

Een goede planning
Een goed begin is het halve werk, en daar hoort voorbereiding bij. Is het vastgestelde doel realistisch dan is de volgende stap om een goede planning te maken. Dat geeft overzicht en jouw klant houdt hiermee het doel voor ogen. Plan niet teveel in te korte tijd, dat wordt namelijk lastig vol te houden. Pas de herhalingsafspraken goed in het drukke schema van jouw klant. Zo is het makkelijker voor hem/haar om hier aan te houden en vermijdt jij onverwachte gaten in jouw agenda.

Planning is goed voor zelfcontrole. Overtuig jouw klant ervan dat hij/zij zelf de controle in handen heeft door zich aan de planning te houden. Uiteindelijk wil jouw klant graag afvallen. Laat daarom duidelijk weten dat wanneer men afwijkt van de planning vooral zelf de dupe kan zijn en dat is eeuwig zonde.

Geef in jouw plan of planning ook aan wanneer het toegestaan is om te zondigen. Dit geeft jouw afvaller een houvast en is het makkelijker om verleidingen te weerstaan.

Maak het ook weer niet te gek
Een té uitgebreide planning met talloze tussenstappen zullen jouw klant echter ontmoedigen. Door de grote hoeveelheid tussenstappen die zijn opgesteld, benadruk je de grote afstand tot het gewichtsdoel, waardoor de klant gedemotiveerd raakt. In dit geval werkt het allemaal dus averechts. Helaas, en dan heb je nog zo je best gedaan.

Per klant zal verschillen wat men aankan. Ook dit is weer een kwestie van aftasten en doorvragen. Ook een zeer praktische hiervan is: stel kleinere subdoelen op. Door men te laten te focussen op het behalen van één subdoel tegelijk, verhoog je aanzienlijk de slagingskans van jouw klant.

Dit artikel is geschreven door Sophie Spanjer

Gerelateerde berichten