6 januari 2020 is de TV-uitzending van een reportage van Radar over het gebruik van cosmetische technieken en apparatuur door schoonheidsspecialisten. Daarbij heeft het TV programma de keuze gemaakt om ANBOS, brancheorganisatie voor schoonheidsspecialisten, niet uit te nodigen om in de uitzending mee te praten. “We hebben herhaaldelijk aangegeven dit wél te willen’, aldus ANBOS, ‘Wij zijn dan ook niet te spreken over het journalistieke proces van Radar en hebben daarom een klacht ingediend bij de Raad voor Journalistiek.”

ANBOS: “Wij hebben beschikking tot cijfers die een heel ander beeld geven.”

anbos_logoIn de reportage verwijst Radar naar een onderzoek dat in samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor Cosmetische Artsen is uitgevoerd. Hierin worden uitspraken gedaan over schoonheidsspecialisten, zonder de brancheorganisatie te betrekken of te raadplegen. ANBOS: “Daarom zetten wij onze vraagtekens bij de representativiteit van dit onderzoek. Met name omdat wij beschikking hebben tot cijfers die een heel ander beeld geven.” Sinds de Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen in de Zorg (Wkkgz) heeft de brancheorganisatie een onafhankelijk meldpunt voor klachten en staat zij in contact met de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd en het Landelijk Meldpunt Zorg. “Als Radar ons om cijfers had gevraagd, hadden wij duidelijk kunnen maken dat er geen meldingen zijn geregistreerd van complicaties of klachten met de toepassing van de genoemde behandelingen. Ook van het Landelijk Meldpunt Zorg hebben wij geen meldingen ontvangen.”

ANBOS: “Het verbaast ons ten zeerste dat de redactie ons niet heeft uitgenodigd aan tafel.”

ANBOS vervolgt: “Het is de zoveelste keer dat de beroepsgroep in een negatief daglicht wordt gezet, zonder dat wij ons kunnen verweren. Ook wordt er gesproken over ‘de schoonheidsspecialist’ zonder nuancering. Het is dan ook niet bekend om welke personen dit gaat: gediplomeerd of ongediplomeerd. In het voortraject hebben wij contact gehad met Radar. Het verbaast ons dan ook ten zeerste dat de redactie ons niet heeft uitgenodigd aan tafel. Uiteindelijk heeft Radar gevraagd om een schriftelijke statement, die tegen alle afspraken in, niet gebruikt is in de uitzending.”

Iedereen kan zich schoonheidsspecialist noemen

Door de afschaffing van de vestigingswet kan iedereen in Nederland zich schoonheidsspecialist noemen, zonder hiervoor opgeleid te zijn. Dit zorgt voor ongewenste situaties en onduidelijkheid bij de consument. ANBOS maakt zich hard voor gediplomeerde schoonheidsspecialisten die professioneel en vakkundig te werk gaan: ‘Controleer daarom altijd of de schoonheidsspecialist is aangesloten bij de brancheorganisatie’.

Kwaliteitsregister voor consumenten in 2020

Vanaf 2020 start ANBOS met een onafhankelijk Kwaliteitsregister. Dit register maakt de kwaliteit van de individuele schoonheidsspecialist inzichtelijk. Consumenten kunnen dit register raadplegen. Zo kun je als consument zien bij wie je terecht kunt en welke kwaliteit je kunt verwachten.
ANBOS.
ANBOS is representatief voor de bedrijven in de schoonheidsverzorging en telt circa 4500 aangesloten schoonheidsspecialisten. Sinds 1949 behartigt zij, als business partner, de belangen van haar leden op kwaliteit, vakinhoud en ondernemerschap.

Gerelateerde berichten