Veel van je vaste klanten gaan in juli en augustus op vakantie. En als ze niet met vakantie zijn, hebben ze op hun vrije dagen de kinderen thuis. Dat maakt dat ze minder gelegenheid hebben om in deze maanden jouw salon te bezoeken. Wat kun je allemaal doen om toch je klanten tegemoet te komen?

  • Pas je openingstijden aan: omdat de kinderen thuis zijn kunnen je klanten vaak niet overdag, maar ’s avonds wel. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om deze periode meer avonden beschikbaar te zijn en daarvoor enkele middagen of ochtenden dicht te gaan.
  • Wees kindvriendelijk en creëer de mogelijkheid dat jouw klanten hun kinderen mee kunnen nemen. Wellicht heb je een nichtje of neefje van een jaar of 16 die goed met kinderen kan omgaan en die het leuk vindt om bijvoorbeeld met de kinderen te knutselen. Zorg dat je dit op bepaalde tijden organiseert zodat het eventueel andere klanten niet stoort. Of misschien heb je wel een kinderdagverbijf in de buurt waar je afspraken mee kunt maken. 
  • Komt je klant vaak voor een anderhalfuurs-behandeling en heeft ze daar in deze periode de rust niet voor? Knip hem op in 2 kortere behandelingen! 
  • Maak een huidverzorging vakantiechecklist voor elk soort vakantie: een kampeervakantie, een actieve vakantie, een zonvakantie etc. Zorg dat je daarvoor de benodigde producten kunt aanbieden. Maak er bijvoorbeeld een leuk pakket van inclusief uitleg hoe en wanneer wat te gebruiken. En vergeet daarbij de gezinsleden niet!
  • Maak het aantrekkelijk om juist op warme dagen jouw salon te bezoeken. Heb je airco, laat het weten! Vertel over het nut van een behandeling vlak voor het zonnen of juist erna. 
  • Via Facebook kun je heel gemakkelijk laten weten dat je nog een last-minute hebt voor mensen die hun vrije dag nog niet hebben ingevuld. Benoem daarbij de actuele voordelen, bijvoorbeeld verkoeling zoeken op een hete dag en knusse warmte op een druilerige dag. 
  • Zeggen jouw klanten hun afspraak af als het heel mooi weer beloofd te worden? Daar heb je natuurlijk alle begrip voor! Beweeg mee en ga extra vroeg open of pak de avond erbij, zodat ze hun afspraak niet onnodig lang hoeven uit te stellen.
  • Maak van je salon een vakantiebestemming: biedt bijvoorbeeld een arrangement aan waarbij je klant optimaal verzorgd wordt en ultiem kan ontspannen.
  • Organiseer themadagen: make-up touch-ups, maskerdag, voetendag, supplementendag. Zorg dat jouw klanten met een half uurtje alle ins en outs van het thema te weten komen. En laat ze iemand meenemen zodat het een gezellig uitje wordt.
  • Toch nog gaatjes in je agenda? Bel of mail klanten die al een tijdje niet meer zijn geweest. Grote kans dat ze in de zomer weer ruimte voor je hebben.

Heb jij ook nog leuke tips? Deel ze hieronder met ons!

Sandra van de Vlierd

Profiel Bekijk al mijn artikelen

Gerelateerde berichten