Checklist voor goede hygiëne in de nagelstudio
Vorige maand heeft mijn Beautyspot.nl collega-schrijfster Case van Dungen het gehad over hygiëne in de nagelstudio, een heel belangrijk onderwerp waar ook ik helemaal achter sta. Ik ga op dit onderwerp dan ook graag verder in door jullie te vertellen hoe ik mijn studio brandschoon houdt d.m.v. een stappenplan, met de bedoeling dat mijn collega-stylisten hier misschien ook wat aan hebben.
Op welke manieren wordt er schoongemaakt in de studio?
- Reinigen: het verwijderen van zichtbaar vuil
- Desinfecteren: het verwijderen van onzichtbaar vuil zoals bacteriën en schimmels (na desinfectie zijn er geen zogenaamde overdraagbare micro-orgasmen op je instrumenten en oppervlaktes aanwezig)
- Steriliseren: het totaal verwijderen van bacteriën en schimmels en ook de sporen ervan
Hoe ga ik nu te werk met het schoonhouden van mijn werkplek, materialen, koffiehoek en toilet?
Wekelijks: salon schoonmaken, dus niet alleen de tafel, materialen en de vloer, maar alles wat er in de studio aanwezig is; van flesjes Gellak tot lichtknoppen, deurhendels, deuren, plafond, lampen, en dergelijke. Ik neem ook wekelijks de binnenkant van mijn kasten en lades mee (ong. 2 uur werk).
Werkwijze:
- Voor het schoonmaken, lucht ik de studio goed door.
- Plafond en lampen stofvrij maken.
- Alles afdoen met een vochtige doek. Ik gebruik hier een schoonmaakmiddel speciaal voor de salon voor die je moet verdunnen met water. Dit middel doodt alle bacteriën, schimmels, kiemen en
virussen. Ook HIV. Het is biologisch afbreekbaar en veilig voor de mens.
Het desinfecteert alle instrumenten en oppervlakten die je ermee behandelt. - Koffie- en thee-apparaten aan de binnenkant omspoelen, losse onderdelen schoonmaken en regelmatig ontkalken. Buitenkant afdoen met vochtige doek. Kastje waar apparaten op staan ook af doen.
- Voorraad suiker, melk en cups bijvullen.
- Purex tafel: indien nodig het kastje waar de filter in staat uitzuigen. Het stoffilter uitkloppen en het grote filter uitzuigen en nat afdoen. De binnenkant van het kastje nat afdoen. Ook de lade erboven uitzuigen en nat afdoen.
- Vloer stofzuigen en dweilen.
- Planten water geven.
Dagelijks aan het einde van je werkdag (25 min. werk):
Studio:
- ruimte luchten
- prullenbakken legen
- koffie- en thee-apparaten omspoelen en vullen met water voor de volgende dag
- kastje waar apparaten op staan, afnemen
- de vaat wassen en alles weer op zijn plek zetten
- de gebruikte materialen reinigen, steriliseren en desinfecteren:
- metalen materialen eerst afspoelen onder water
- daarna zoals voorgeschreven in ontsmettingsmiddelen; desinfecteren en steriliseren
- afspoelen
- op een schone doek laten drogen
- plastic deel van de wegwerpvijlen schoonmaken met ontsmettingsmiddel
- mocht je papieren vijlen hebben en deze bewaren per klant; dan deze vijlen goed afborstelen, even laten weken in alcohol en aan de lucht laten drogen (NB: Ikzelf maakte mijn vijlen en buffers na het borstelen en afspoelen altijd in de ultrasoon schoon. Daarna afspoelen, laten drogen, inspuiten met alcohol, laten drogen en dan zijn ze weer klaar voor gebruik. Dit wordt niet zo aangeleerd tijdens de opleiding omdat de vijlen uit elkaar kunnen vallen. Ik, eigenwijs als ik ben en graag alles willen uitproberen, heb het geprobeerd en het ging prima. Vandaar dat ik het toch vermeld. Inmiddels gebruik ik al een tijd wegwerpvijlen.)
- stoelen, tafel en alles op tafel schoonmaken
- bij purex tafels het kastje waar je filter in staat uitzuigen, stoffen filter uitkloppen, grote filter aan de boven- en onderkant afnemen en binnenkant kastje nat afdoen. Ook de lade erboven uitzuigen en nat afdoen.
- vloer stofzuigen en dweilen
Toilet:
- hele toilet reinigen. Binnenkant pot met wc-reiniger, buitenkant pot, bril, hendels, deurhendels, lichtknop, wastafel, kraan, muren en vloer reinigen. Als laatste een schone handdoek ophangen en het geurkaarsje vervangen.
Dagelijks na elke klant (nog geen 10 min. werk):
Studio:
- handdoek vervangen
- tafelprullenbak legen
- vaat wegzetten
- tafel en materialen reinigen (NB: ik reinig de freesbitjes, na al het materiaal, aan het eind van de dag, ik heb meerdere cuticle pushers, borstels e.d.)
- eventueel geurkaarsje vervangen als deze op is
Toilet:
- toiletpot binnenkant met wc-reiniger, bril en pot aan de buitenkant reinigen (dit doe ik alleen als de klant naar het toilet is geweest)
- lichtknopje, deurhendel, wastafel, kraan en zeeppompje in toilet (na elke klant, omdat ze bij mij hun handen in het toilet wassen)
- schone handdoek ophangen (NB: als er klanten komen, dan maken mijn man en ik altijd gebruik van het toilet boven in de badkamer)
Hygiëne voor de klant:
- direct bij binnenkomst de handen met antibacteriële zeep wassen in het toilet
- na het plaatsnemen aan tafel, de handen in smeren met een antibacteriële, reinigende gel die niet hoeft te
worden afgewassen - na het plaatsen van acryl, voor ik top coat aanbreng, gaat klant weer handen wassen, dit doe ik vooral voor het verwijderen van de laatste stofresten
Hygiëne voor mezelf:
- elke dag fris gedoucht en schone kleding, ik heb een paar t-shirts met mijn naam en logo erop
- verzorgd uiterlijk, d.w.z. schoon en fris gezicht, al dan niet voorzien van een make-upje als ik daar zin in heb, haar netjes in model en mijn handen en nagels verzorgd.
- mijn handen wassen als de klant dit ook aan het doen is
- na het plaatsnemen aan tafel gebruik ik ook de antibacteriële gel, daarna handschoenen aan
- tafel stofvrij maken als de klant na het vijlen haar handen wast
- nieuwe handschoenen aantrekken met aflakken en eventueel nailart maken
Aan het einde van de dag gaan mijn kleding en alle gebruikte handdoeken en schoonmaakdoeken in de was en ga ik weer lekker douchen.
Dit is hoe ik mijn salon e.d. schoon houd. Hoe houd jij je salon schoon? Laat het me weten in een reactie hieronder.
Fijne dag!
Groet, Saida