Je kent het wel: je bent druk in behandeling en de telefoon gaat. Iemand wil weten of ze last-minute nog een afspraak kan maken. Of je zit ’s avonds net lekker op de bank na een lange dag in de salon, en je krijgt een bericht van een klant met een vraag over een behandeling. Pff!

Hoewel je jouw klanten de beste service wilt bieden, kunnen deze onderbrekingen natuurlijk frustrerend en stressvol zijn. Een chatbot kan hier uitkomst bieden. Met een chatbot kan je salon namelijk 24/7 service bieden zonder dat je constant beschikbaar hoeft te zijn, wat niet alleen zorgt voor tevreden klanten maar ook voor meer rust voor jou.

Wat is een chatbot eigenlijk?
Een chatbot, een samenvoeging van de woorden “chat” en “robot”, is een geautomatiseerde gesprekspartner. Ofwel een stukje software dat op eigen houtje gesprekken voert met je klanten. Een chatbot bootst een natuurlijk gesprek na en kan je klanten helpen met allerlei zaken, van het boeken van een afspraak tot het uitleggen van je behandelingen.

De voordelen van een chatbot
Werken met een chatbot kan beautyprofessionals verschillende voordelen bieden:
• Beschikbaarheid: Met een chatbot kan je salon 24/7 service bieden. Klanten kunnen op elk moment van de dag hun vragen stellen, ook buiten kantooruren.
• Snelheid: Chatbots antwoorden onmiddellijk. Omdat niemand van wachten houdt, leidt dat tot meer klanttevredenheid.
• Consistentie: Een chatbot levert altijd dezelfde hoogwaardige service, ongeacht de hoeveelheid vragen of het tijdstip van de dag.

Chatbot-partijen om te overwegen
Als beautyprofessional hoef je gelukkig ook geen technologisch expert te zijn om een chatbot te kunnen implementeren. Er zijn diverse gebruiksvriendelijke opties beschikbaar:
• ManyChat: Een intuïtief systeem dat je eenvoudig kunt inzetten voor interactie via Facebook Messenger.
• Drift: Dit is een allround oplossing die speciaal ontworpen is om het gesprek met je klanten aan te gaan.
• Zendesk: Deze chatbot werkt naadloos samen met Zendesk’s klantenserviceplatform, wat handig is als je al gebruik maakt van hun diensten.
• ChatGPT: Deze chatbot is een stapje verder in de technologie, en maakt gebruik van geavanceerde kunstmatige intelligentie om realistische gesprekken te voeren. Hoewel het wat technische kennis vereist om dit aan je website te koppelen, kan het de moeite waard zijn voor de kwaliteit van de interactie.
• Tidio: Deze chatbot integreert gemakkelijk met je website en stelt je in staat om automatische berichten en antwoorden te creëren.
• Intercom: Dit platform biedt een breed scala aan functies, waaronder gepersonaliseerde chatbots die je kunt aanpassen aan de stijl van je salon.

Al deze partijen bieden diverse opties om je chatbot aan te passen aan jouw specifieke behoeften en stijl, zodat je chatbot altijd past bij jouw salon en jouw klanten.

Behoud de menselijke touch
Hoewel chatbots voor efficiëntie zorgen, is het belangrijk om de “human touch” niet te verliezen. Programmeer je chatbot daarom om op een vriendelijke en empatische manier te reageren en maak gebruik van personalisatie. Bijvoorbeeld door je klant bij haar naam aan te spreken – simpel zat. En bied je klanten tot slot nog steeds gewoon de mogelijkheid om een echt persoon te spreken als ze daar toch de voorkeur aan geven.

Focus op wat je het beste doet
Een altijd beschikbare en snel reagerende chatbot kan een oplossing bieden voor veel van je support-uitdagingen. Een chatbot kan je klanten een betere ervaring bieden, terwijl jij je focust op wat je het beste doet: behandelen. Door de juiste chatbot-aanbieder te kiezen en de menselijke touch te behouden, kun je de voordelen van deze technologie optimaal benutten.

Corné Ter Maten is salonmarketeer en de oprichter van Netbeauty, een online marketingbureau voor de beautybranche. Of je nu toe bent aan een geoptimaliseerde website of een goed converterende socialmedia-campagne: Netbeauty is helemaal thuis in de branche en heeft al meer dan 1.000 salons, van award winnende instituten tot kleine zelfstandigen, met succes geholpen om online beter zichtbaar te worden en meer klanten aan te trekken. Meer weten? Bezoek www.netbeauty.nl.

Gerelateerde berichten