Weer een maand voorbij en weer een nieuwe blog. De tijd vliegt als je druk bent. Graag wil ik dit keer in alle openheid een probleem in de salonindustrie bespreekbaar maken, namelijk het lastigvallen van een druk mens. En niet door één of twee mensen maar door een hele sekte. Nu hebben we in Nederland een grondwet en die respecteer ik, dus ik zal geen vergelijkingen maken met politieke of religieuze groeperingen maar ik ben ernstig serieus: we hebben een probleem. En wel met collageensuppletie…

Collageen is (hopelijk) een bekend stofje bij je en ja, het heeft absoluut een meerwaarde voor huidbehandelingen en de gezondheid of zelfs herstel van je huid. Ondertussen weet hopelijk iedereen dat en waarschijnlijk heeft ook de geïnteresseerde op een bepaalde manier zijn of haar weg naar het juiste product gevonden. En zo niet, hoef je maar één keer in een zoekmachine te zoeken op collageensuppletie en de verleidelijke marketingacties of reclame over collageenpoeders, drankjes en pillen vliegen je om de oren. Collageen werkt, het stofje verkoopt, is wetenschappelijk onderbouwd en daar wordt volop gebruik (en in dit geval misbruik) van gemaakt.

Stel je voor dat je al jaren een schoonheidssalon hebt en dat je geïnvesteerd hebt in je kennis, je kunde en diverse producten of zelfs apparatuur. Je hebt met alle liefde en passie je klanten geholpen, je bent een succesvolle huidspecialist en men weet de weg naar je salon te vinden. Je bent immers een begrip in huidverbetering en antiaging en je weet waar je mee bezig bent. Je staat open voor vernieuwing en uiteraard volg je de ontwikkelingen op de voet. En dan heb je ook nog je collega’s die je af en toe hoort over diverse trends en het daarmee behaalde succes. En bij mij is het ook niet anders: je hebt elkaar nodig en samen moeten we ervoor zorgen dat het vak blijft bestaan. Maar wat heeft dit met collageen te maken? There we go…

Dat collageen werkt weet iedereen. Maar iets wat niet iedereen weet is dat collageen op zich helemaal geen duur supplement is. De prijs van een supplement (en ieder ander product) wordt bepaald door vele andere zaken zoals overige ingrediënten (hoe meer overige ingrediënten, hoe kostbaarder een product), verpakking, reclame, marketing, onderzoek maar ook de wens om geld te verdienen (eventueel over de rug van anderen). De farao bovenaan in de piramide wil namelijk ook geld verdienen voor het hiernamaals.

Persoonlijk heb ik ook mijn kronkels en geef ik misschien meer geld uit dan dat nodig is aan bepaalde zaken, laten we dat vooropstellen. En dat verdien ik door zelf hard te werken en mijn vak uit te oefenen waar ik me al bijna 25 jaar voor heb opgeofferd. In voor- en tegenspoed en in goede maar ook slechte tijden. Ik hou van mijn vak. Ik begrijp dan ook niet waarom (en hoe) collega’s na jarenlang een succesvolle huidspecialist te zijn ineens alle lof en alle behaalde resultaten relateren aan een magisch poedertje of drankje. Waar blijft je ambacht, je kennis en jarenlange ervaring? En wat begrijpt de klant hieruit? Je kunt je afvragen of je klant die jarenlang geld heeft gespendeerd aan fantastische behandelingen en effectieve producten zich niet ‘genaaid’ voelt. Zonder te genieten in dit geval…

Ik ben ik en ik ga je niet vertellen wat je moet doen of laten, maar heel oprecht: ik kan me echt wel in een consument verplaatsen. En deze trend is zorgelijk. Dat collageensuppletie als aanvulling op je behandeling wordt geadviseerd wordt echt wel gewaardeerd, en ik gebruik zelf ook collageen dus waarom zou ik het een ander ontnemen? Maar het is geen vervanging van je kennis, behandeling of skincareproducten. En communiceer je dat wel op die manier: helemaal prima maar val een ander er niet mee lastig. Misschien is dit wel je roeping en komt het schip met geld dit keer wel binnen.

Mij niet bellen…

Ahmet Turkkani (No Nonsense Beauty)

Profiel Bekijk al mijn artikelen

Gerelateerde berichten