Maak kennis met Nienke Hoeksema, onze nieuwe Beautyspotter! Nienke is Inkoop Expert op het gebied van persoonlijke verzorging, spreker en gastdocent. Ze helpt grote ondernemers in beautybranche om de inkoopafdeling te professionaliseren, tot individuele salons om meer uit de inkoop en daarmee de verkoop te halen. Lees snel haar eerste column…

Jouw dag staat in het teken van je klanten ontzorgen en laten stralen. De behandelingen die jij geeft bevorderen de gezondheid van de huid en hebben een ontspannende werking. Na zo’n heerlijke behandeling reken je af met de klant en met een grote glimlach gaat de klant buiten. Echter realiseer jij je dat je weer geen producten hebt aanbevolen om thuis te gebruiken. Je denkt terwijl je opruimt: de klant vraagt er wel om als ze het nodig heeft. De behandeling was al 90 euro en ik wil dat ze graag terug blijft komen. Of ik wil graag mijn klant ontzorgen, ben geen verkoper van nature.

Als inkoop specialist in de beautybranche ga ik je het komende jaar elke maand meenemen in de wereld van inkoop. Want slim inkopen is makkelijk verkopen. Zoals Henry Ford zegt: Of je nu denkt dat je het kunt of niet, je hebt gelijk.

De allereerste stap is het juiste assortiment voor jouw klanten. Wanneer ik een collectie samenstel en inkoop, vraag ik mezelf altijd hardop af: wat zoek de consument, wat willen zij, waarmee kan ik ze verrassen, helpen of verblijden? Welke producten heb ik het afgelopen jaar veel verkocht en welke trends zie ik opkomen.

Jij kent jouw klanten als geen ander, immers liggen ze gemiddeld 60 minuten bij jou in de stoel. Jij kan zo’n persoonlijk advies geven, daar kan niemand tegen op. Wist je dat de luxste crèmes bij een drogisterij al 50,99 euro zijn en bij de Bijenkorf 491,24 euro. Zeker weten dat jouw dagcrème die jij wilt aanbieden qua prijs hiertussen valt. Aannames dat klanten bepaalde bedragen niet willen betalen kunnen we hopelijk hiermee ontmantelen. Natuurlijk, niet alle klanten hebben iets nodig, niet iedereen koopt een dagcrème van 50 euro of meer. Echter wil ik jou aanmoedigen om elke klant met een persoonlijk advies de deur uit te laten gaan. Dat start bij de juiste inkoop.

Wat zou jij je klant willen adviseren? Met welke producten werk jij graag? Wat is volgens jou het beste om te gebruiken? Bouw jouw assortiment op rondom jouw kennis en ervaring. Kijk en hou bij hoe vaak je welke producten verkoopt. Weet je het niet? Kijk dan naar je inkooporders van de afgelopen jaar en welke voorraad je nog hebt staan. Dan weet je wat je hebt verkocht.

Laten we vandaag beginnen met meten is weten. Biedt elke klant de mogelijkheid na de behandeling om de producten te zien welke jij adviseert. Dit kan je doen door de drie belangrijkste producten op de tafel te zetten terwijl de klant z’n schoenen aan doet. Vertel erover, waarom jij voor deze producten hebt gekozen (immers jij hebt ze ingekocht) en wat ze doen voor zijn of haar huid (jij bent de specialist). Wellicht kan je een routine aanbieden van een serum, dag- en nachtcrème.

Mijn advies is schrijf op welke producten je aanbied en welke producten je verkoopt. Zo kan je na 1 week al zien welke producten je graag aanbied en welke producten je het beste verkoopt.

Wil je een makkelijke invul sheet, zodat je deze alleen hoeft te printen en je kunt starten de komende 7 dagen? I’ve got your back, klik hierop en je ontvangt direct online de invulsheet en je kunt meteen beginnen. Want jij staat aan het roer van jouw prachtige collectie beauty producten. Die precies past bij jou en jouw klanten. Immers komen de klanten speciaal voor jou elke keer terug.

Vragen, tips of adviezen, mail mij op nienke@retailinkoper.nl

Gerelateerde berichten