Fashion week is een plek waar de huidige tijd wordt weerspiegeld in design-collecties en de daarbij behorende make-up. Het is aan niemand ontgaan dat de wereld de afgelopen jaren zichtbaar is veranderd. De niet-direct-voelbare ontwikkelingen zoals klimaatsverandering waren al enige tijd gaande, maar de komst van het corona-virus en de oorlog in Oekraïne hebben gezorgd voor een zwarte deken die acuut over de wereld heen is geploft. De zekerheid waar we voor deze tijd vanuit gingen, bestaat niet meer. Er bestaat wel weemoed en melancholie. Er is tegelijkertijd een verlangen naar de oude wereld, maar ook een nieuwe. Onrust, onzekerheid en frustratie komen komen tot uiting, anno 2022. 

Het is niet voor het eerst tijdens fashion week dat dit wereldthema leidend is bij de designers. Voor de beauty industrie betekent dit heel concreet dat invloeden van punk en gothic terug zullen komen. Denk aan donkere smoky eyes, sobere kleuren, opgeschoren kapsels en gebleekte wenkbrauwen. 

Spiritualiteit groeit

In tijden van zwaarte, onzekerheid en onrust is het logisch dat een spirituele trend aan het groeien is. Dit biedt namelijk hoop en geeft een reden om je aan de hoop vast te kunnen houden. Het ontwerp duo Victor & Rolf staat bekend als conceptdenkers die goed begrijpen wat er in de wereld speelt, en hebben spiritualiteit als uitgangspunt genomen voor hun nieuwe parfum. Rolf vertelt in een interview met Vogue dat hij een opleiding tot Yoga docent heeft afgerond en veel mediteert. Hieruit komt het besef dat zijn privé leven ook belangrijk is, en werk niet het enige is dat telt. Doordat het duo zelf spiritueler in het leven is gaan staan, hebben ze deze parfum ‘Mystiek light’ kunnen maken. 

De wereld ondergaat dus zowel een gevoel van zwaarte, als een groei van hoop. Beide trends zijn leidend in de beauty industrie. 

Laten we hopen dat de zwaarte snel verdwijnt. 

Gerelateerde berichten