Wie nu denkt dat hij of zij al problemen heeft met één agenda: je bent niet de enige. Maar no worries: dit is niet de agenda die ik bedoel. Niet letterlijk, maar veel mensen of bedrijven hebben een dubbele agenda. Of het gaat ten koste van collega’s, maar daarover later meer. Nu weet iedereen dat er geld verdiend mag worden en dat daar niks verkeerds aan is. Maar alleen als ervoor wordt gewerkt, of gewerkt is. En in sommige gevallen is dat niet helemaal het geval. Tenminste, je denkt van wel maar in de praktijk valt dat tegen. Ingewikkeld verhaal he? Vind ik ook.

Ook is het moeilijk om dit euvel in een verhaal te verwoorden. En dan vooral zonder tegen een zeer been aan te schoppen. Ter duidelijkheid: ik doe mijn best dit op een aardige manier te doen. Mocht het niet helemaal lukken, dan gebruik ik dezelfde woorden als dat iedereen tegenwoordig gebruikt die wel geld wilt verdienen, maar ook de kantjes ervan afloopt.

“Sorry, dit was niet mijn bedoeling, excuses voor het ongemak of ik vind het erg jammer maar ik kan er niks aan doen”. Allemaal zinnen of excuses die volop worden gebruikt door medewerkers van bedrijven, collega’s, instanties of organisaties. Als je al iemand te spreken krijgt, want als je belt zijn ze nooit thuis, zijn ze alleen ’s ochtends bereikbaar of word je zogenaamd teruggebeld. We hebben ook nog eens te maken met personeelstekort, dus als je iemand te pakken krijgt heb je al de loterij. Want waarom zouden ze aanspreekbaar zijn? Je hebt het jaarlijkse lidmaatschap al betaald of je klant is toch al weggekaapt.

Als je je verdiept in hun personeelszaken zie je dikwijls dat één dezelfde persoon vaak dubbele functies heeft. Met, of zonder een dubbel inkomen… Als ondernemer in de beautybranche weet ik als geen ander hoe een salon draait. Het is overuren maken, achter de stoel werken, voor de stoel je klant toespreken, marketing, sociale media, trainingen, soms leidinggeven en als het ook nog lukt ervoor zorgen dat je er zelf nog appetijtelijk uitziet. Maar dat terzijde.

Wat me vooral dwars zit is dat de huidspecialist aan alle kanten gebombardeerd wordt met negativiteit. Andere brancheorganisaties of verenigingen doen er alles aan om de consument bij de salon weg te houden lijkt wel. En dankzij goede marketingstrategie weten ze altijd (in positieve zin voor hun) het nieuws te halen. Waar ik al jaren roep dat er wat mij betreft een nieuw beroep moet komen met een nieuwe omschrijving en naam is dat al lang gebeurd op andere niveaus. Schoonheidsspecialist, huidtherapeut en cosmetisch arts: we concurreren elkaar de markt uit waarbij de huidspecialist aan het kortste eind trekt.

Niet voor niets zien we dat diverse ondernemers in de beautybranche niet meer afhankelijk willen blijven van de salonbehandelingen. We zien steeds meer salons producten uitbrengen of importeren, trainingen geven of als coach optreden richting hun collega’s (nieuwste trend). En begrijpelijk, want zolang de consument telkens een shitshow gepresenteerd krijgt door andere branches over hoe laag het niveau en hoe hoog de risico’s op complicaties zijn voor specialistische behandelingen in een schoonheidssalon kunnen we wel meerdere activiteiten verzinnen om brood op de plank te krijgen, want de schoonheidssalon loopt leeg…

#wakeupcall

Ahmet Turkkani (No Nonsense Beauty)

Profiel Bekijk al mijn artikelen

Gerelateerde berichten