COLUMN: Een lippenstift die je kunt ervaren in… het donker
In een wereld waar het ene merk nog harder schreeuwt om aandacht dan het andere, en consumenten overspoeld worden met visueel opvallende reclames, kiest het Japanse merk KissMe Ferme voor een andere aanpak. Zij hebben namelijk voor de lancering van hun nieuwe ToRiKo Touch-lippenstift de strategie om ervoor te zorgen dat je je ogen juist sluit.
In een gedimde kamer met afgeschermde ruimtes worden klanten uitgenodigd om deze lipstick aan te brengen. Door je ogen te sluiten is er meer energie over om de andere zintuigen juist scherper te ervaren. In het geval van hun lipstick kun je daardoor beter ervaren hoe zacht en glad het aanvoelt. Dit is ten minste wat zij hopen dat de klant ervaart.
Lichten uit, alstublieft
Het uitschakelen van een van de meest voor de hand liggende zintuigen in marketing, namelijk de ogen, is een strategie die juist de aandacht trekt bij consumenten. Het sluiten van je ogen is niet voor iedereen gemakkelijk. Het vraagt om overgave aan de ruimte, overgave aan het merk en overgave aan de ervaring van de lipstick. En wat misschien nog wel boeiender is: op het moment dat je in een kleine ruimte de stilte opzoekt, ben je met niemand anders dan met jezelf. Het is een moment van ademhalen, oftewel een soort wellness momentje. Voor sommigen bij wie het lange tijd niet stil is geweest, kan dit een intense ervaring zijn.
Verrassende manier van campagne voeren
Deze tijdelijke lipstick-in-the-dark winkel van KissMe Ferme is een voorbeeld van het op een andere manier campagne voeren voor je product. Er wordt voorbijgegaan aan de standaard felle lampen in warenhuizen waarbij de ene lipstick visueel nog overweldigender wordt aangeboden dan de ander. Juist door een concept als deze aan te bieden worden consumenten op een nieuwe manier verrast. Zowel het concept is verrassend om over te horen, en de ervaring is er een die je gemakkelijker zal onthouden vanwege de versterking van het sensorische effect.
Het geeft inspiratie voor het bedenken van nieuwe beauty concepten die net even anders zijn. Welk zintuig zet jij op scherp?