De maakbare wereld waarin we leven houdt het jeugdige schoonheidsideaal dat al jaren heerst in stand. De gedachte heerst; hoe jonger, hoe mooier. Afgelopen week ging de video van een non viraal op Tiktok, omdat deze 55 jaar oude dame een huidconditie heeft die in vergelijking met leeftijdsgenoten een stuk optimaler is. Ze heeft weinig rimpels, wat vrij uniek is voor deze leeftijd. Gebruikers van Tiktok wilden per se weten wat haar schoonheidsgeheim is. Volgens de non (ook te vinden onder @nunsenseforthepeople) is de enige mogelijke verklaring dat ze al sinds de jaren 90 geen direct zonlicht op haar huid heeft gekregen, omdat ze er migraine van krijgt. Als ze toch naar buiten moet terwijl de zon schijnt, draagt ze een zonneklep of paraplu.

Botox uit een flesje

Dat rimpels nog altijd als lelijk worden bestempeld onder een groot deel van de maatschappij, blijkt ook uit de blijvende interesse in plastische chirurgie. Op Tiktok is er nog een anti-verouderingstrend gaande: ‘Botox in a bottle’.

De #botoxinabottle is tot nu toe meer dan 12,4 miljoen keer bekeken. Het is een mix van twee serums die ook nog eens heel betaalbaar zijn. Volgens beauty Tiktokker Sarah Palmyra zorgt de stof Acetyl hexapeptide-3 voor het ontspannen van de spieren in je gezicht. Tiktok dermatoloog Dr. Mark Strom beaamt dit. Hij zegt dat Argireline dezelfde eiwitten bevat als botox, namelijk SNAP25. Dit zorgt ervoor dat de spieren slapper worden en de lijntjes verdwijnen. Hij voegt eraan toe dat het serum alleen niet diep genoeg de huid in gaat om de lange termijn effecten te zien.

Regelgeving ontbreekt

Gezichtsbehandelingen zijn tijdens de coronacrisis alleen maar populairder geworden. Toch is er nu een groep parlementsleden in het Verenigd Koninkrijk die de regering heeft opgeroepen om de afwezigheid van regelgeving rond niet-chirurgische cosmetische behandelingen aan te pakken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan fillers, lasers en microneedling. Door een gebrek aan regels kunnen klanten veel te makkelijk schade oplopen.

Duidelijk is dat de schoonheidstrend nog volop in gang is, en er nog steeds van alles wordt gedaan om de eeuwige jeugd te behouden. Ondanks de tegengeluiden en de opkomst van natural beauty, is de maakbaarheidstrend voorlopig nog niet verdwenen.

Foto: Linh Ha via Unsplash

 

Renske Mennen is trendwatcher, met een focus op een bewuste lifestyle. Ze is de founder van trendbureau Trend Agency Move, waarmee ze onderzoek doet naar trends en ontwikkelingen. Ook helpt ze bedrijven om zich strategisch en trendbewust te profileren. Renske schrijft maandelijks een trendcolumn voor beautyspot.nl. Ook verschijnt er elk seizoen een trendartikel in het magazine De Beauty Professional over trends en hun invloed ervan op de beautyindustrie. Wil je meer weten over Renske, lees dan hier wat ze allemaal doet, volg haar op Instagram, of neem een kijkje op haar websites www.trendagencymove.com en www.renskemennen.com.

Gerelateerde berichten