COLUMN: sprookjes
Enerzijds willen we milieuvriendelijke cosmetica die heel effectief is, met een aantrekkelijke prijs én een sexy verpakking. Als het even kan willen we een tweede pot cadeau, of op zijn minst een miniatuur erbij. Maar wat we nog het meest willen is een product dat onze wallen ineens wegtovert, een rimpeltje direct laat verdwijnen of al je pigmentvlekken ineens verheldert. En dat voor een zacht prijsje. Maar kan dit allemaal?
Het antwoord is nee, nee en jammer genoeg: wederom een nee.
Wonderen bestaan dan misschien wel maar sinds de tijd dat sociale media bestaat lijkt het wel alsof Tel Sell meerdere dochtermaatschappijen erbij heeft. De reels en vlogs vliegen je om de oren waarbij je met een wonderbehandeling of magisch flesje ineens al je mooiste illusies over je huid waarmaakt. En voor de duidelijkheid: het zijn eigenlijk allemaal jonge meiden met een perzikhuidje die waarschijnlijk geen budget hebben voor hoogwaardige producten of behandelingen, maar dat terzijde.
Dat er wonderproducten in de rondte gaan snapt de nuchtere Nederlander gelukkig vaak wel (ook niet altijd trouwens) maar waar ik me het meest zorgen om maak zijn de wonderbehandelingen. En dat de consument daarin gelooft of hoopt een wonderbaarlijk resultaat te bereiken met een sprookjesbehandeling kan ik nog bevatten. Maar wat bezielt de schoonheidsspecialist om hierin mee te gaan? Te vaak zie ik om me heen dat collega’s denken een goed concept neer te zetten door continue aanbiedingen te doen met behandelingen die snel resultaat geven (met als gevolg dat ze de zuinige consument die in sprookjes gelooft als doelgroep aanspreken).
No hard feelings, maar de huid is een levend orgaan die op een bepaalde manier functioneert. Celdeling, talgproductie, haargroei of schade door vrije radicalen: de huid leeft en is onderhevig aan vele (vergelijkbare) processen. Ergens binnen dat kader ontstaat huidveroudering of een huidprobleem en dat is niet zomaar opgelost. Ooit heb je dit allemaal geleerd en als het goed is weet je dat je dit niet met een enkele wonderbehandeling kunt fixen. Althans, als je wel echt schoonheidsverzorging gestudeerd hebt…
De tijd dat we realistisch moeten zijn en in een echte spiegel moeten kijken is allang aangebroken of misschien wel bijna voorbij. Ik maak me zorgen om de jongere generatie die denkt dat het leven een Netflix-serie is en zoveel ‘moeten’ of willen voldoen aan de perfecte norm. Ik schrik ook van de toenemende hoeveelheid jonge mensen met eetproblemen of die verlangen naar een ander uiterlijk. Ik vraag me af wat wij binnen ons vakgebied kunnen doen om mensen bewust te maken van de realiteit. Misschien moeten we allemaal maar beginnen met realiteit te verkopen. Want zeg nou zelf: wat is er mooier dan de echte mens die ver onderhuids verscholen zit?