Uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van Milieu Centraal en SMK (Stichting Milieukeur), blijkt dat een derde van de consumenten (33%) moeite heeft om betrouwbare, onafhankelijke keurmerken te onderscheiden van neplogo’s en valse claims. Bijna de helft (43%) van de consumenten wil een verbod op misleidende logo’s en nepkeurmerken, oftewel greenwashing.

Daarnaast geeft de consument aan behoefte te hebben aan informatie over de betrouwbaarheid en onafhankelijkheid van keurmerken. Milieu Centraal en SMK willen de consument hierbij van dienst zijn: Milieu Centraal met een vernieuwde Keurmerkenwijzer en SMK met het onafhankelijke EU Ecolabel waarmee je betrouwbare duurzaamheidsclaims kunt maken.

Strengere regels tegen greenwashing
Zeker de helft van de groene claims zijn vaag of ongefundeerd. Het onderzoek van Motivaction bevestigt de last die de consument hiervan ondervindt. Nieuwe Europese regelgeving, zoals de Green Claims Directive, heeft als doel deze misleidende praktijken tegen te gaan. Ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) treedt op tegen dergelijke misleiding en kan overtreders beboeten. “De nieuwe Europese regelgeving stelt strenge eisen aan duurzaamheidskeurmerken en duurzaamheidsclaims. Met het onafhankelijke EU Ecolabel van de Europese Commissie kun je zulke claims betrouwbaar onderbouwen.

Het EU Ecolabel bewijst dat een product of dienst daadwerkelijk duurzamer is. Bedrijven kunnen hiermee transparant communiceren over hun gecertificeerde producten, zonder zorgen over greenwashing,” vertelt Ineke Vlot, programmamanager bij SMK, de organisatie die in Nederland verantwoordelijk is voor de beoordeling en certificering van EU Ecolabel-aanvragen. Milieu Centraal wil de consument wapenen tegen misleiding door middel van de verbeterde Keurmerkenwijzer. Deze biedt duidelijkheid voor de consument die twijfelt.

Gerelateerde berichten