In 2017 heeft de totaalmarkt van cosmetica een positieve ontwikkeling laten zien van anderhalf tot twee procent. Omgerekend betreffen de totale consumptieve bestedingen ruim € 2,6 miljard. Deze groei is voornamelijk te danken aan de online aankopen.

De zogenaamde ‘health en beautybranche’, waaronder de cosmeticabranche, hoort tot de top 5 branches met de grootste online bestedingen en groeit sterk. De groei van de online verkoop ten opzichte van de groei in de drogisterij en parfumerie sterk toegenomen, met ongeveer 44 miljoen euro groei. De positieve ontwikkeling in diverse deelmarkten is voor het grootste deel te danken aan de groei van e-commerce. De aankopen via online kanalen maken maar liefst 4,4 procent uit van de totaal aankopen cosmetica. Op dit moment wordt al meer dan tien procent van de geuren online gekocht, waarbij de selectieve geuren (parfumerie) harder groeien, zo blijkt uit het persbericht van de Nederlandse Cosmetica Vereniging.

Cosmetica onder druk

Ondanks de positieve ontwikkeling in groei, staat de omzet van cosmetica onder druk. Dit blijkt uit een toename van de promotiedruk. Er zijn meer en ‘diepere’ promoties (bijvoorbeeld 1+1) en soms zelfs promoties op hele deelmarkten (alle shampoos of deodorants). Dit impliceert dat er waarde uit de markt vloeit. In totaal wordt in personal care 39,2 procent (33,5 procent in 2016) in promotie verkocht.

Groei 50+ kopers

Net als voorgaande jaren is gezondheid een belangrijk thema in het dagelijks leven voor de consument. Cosmetica speelt hierin een belangrijke rol met producten die bijdragen aan hygiëne, verzorging en welzijn. De belangrijkste doelgroep van persoonlijke verzorgingsproducten zijn ‘empty nesters’ (oudere gezinnen zonder kinderen), zij geven gemiddeld het meest uit aan cosmetica. Daarnaast zien we dat de 50+ kopers ook steeds belangrijker worden. Deze groep heeft namelijk niet meer tijd, maar ook een groter budget te besteden. Dit blijkt uit het feit dat zij regelmatig en relatief dure cosmeticaproducten kopen en loyaal zijn aan merken. De verwachting is dat het aantal 50+ kopers tussen nu en 2030 verder zal groeien.

Positieve verwachtingen

De NCV heeft positieve verwachtingen voor het jaar 2018. De vooruitzichten voor de Nederlandse economie zijn positief en het consumentenvertrouwen groeit. De koopbereidheid is hoog en mensen zijn bereid geld uit te geven aan kwaliteits-, toegevoegde waarde en nicheproducten. Om geen aankoopmoment van de consument onbenut te laten, moeten retailers 24/7 bereikbaar. Dit betekent concreet dat de fysieke winkel en het online aanbod elkaar aantoonbaar moeten versterken. De promotiedruk in met name het traditionele kanaal blijft naar verwachting onverminderd hoog. Hierdoor wordt naar andere mogelijkheden gezocht om waarde toe te voegen en zijn er veel vernieuwingen te verwachten.

In het Jaarverslag 2017 van de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) lees je meer over de belangrijkste marktontwikkelingen gebaseerd op gegevens van Nielsen en GfK. Het verslag is te downloaden via www.ncv-cosmetica.nl.

Gerelateerde berichten