Yeah, de lente is begonnen! De eerste zonnestralen breken door, de slippers en sandalen worden langzaamaan opgeduikeld en de voeten en teennagels mogen weer gezien worden. Tijd om ze te laten verzorgen! Of, toch niet?

Opfrisbeurtje voor de voeten

Afgelopen winter had ik een reisje naar de zon geboekt. De dikke lagen winterkleding konden thuis blijven, tijd om mijn zomergarderobe tevoorschijn te toveren. En, natuurlijk mochten mijn zonnige slippertjes daarbij niet ontbreken! Mijn voeten hadden nog wel een opfrisbeurtje nodig, dus ging ik een rondje bellen om een afspraak te maken voor een cosmetische voetbehandeling. Ik was vrij laat met bellen, mijn planning liet weer eens te wensen over. Ik belde een aantal pedicures en nagelstylisten, maar de meesten hadden op korte termijn geen tijd. Het was ook een hele uitdaging om een nagelstylist te vinden die mijn voeten wilde verzorgen of eventueel alleen mijn teennagels wilde lakken. Wat bleek? De nagelstylisten die ik sprak boden de cosmetische voetbehandeling helemaal niet aan of alleen richting de zomer. Waarom?

Hygiëne 

Ik was benieuwd waarom veel nagelstylisten die ik sprak de cosmetische voetbehandeling helemaal niet aanbieden, want het is toch een manier om extra omzet te maken? Ik was ook vast niet de enige die deze behandeling wilde boeken? Ik vroeg het aan een aantal bevriende nagelstylisten en zij vertelden mij dat het vaak met hygiëne te maken heeft; niet iedere klant is even hygiënisch ingesteld. Denk aan zweetvoeten, nare luchtjes, schimmels, maar ook ingegroeide teennagels, overmatige eeltvorming, wratten. Kortom: niet iets waar ze direct op zaten te wachten. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Daarnaast gaven ze aan dat je daarvoor dan ook ruimte moet maken in de nagelstudio en producten aan moet schaffen, zoals een voetenbad, peelings, voetmaskers en -crèmes, massageolies of -crèmes, een eeltvijl. Was het die investering wel waard, is er wel genoeg vraag naar? 

Extra bron van inkomsten

Cosmetische voetverzorging kan een extra bron van inkomsten zijn. Niet alleen met de behandeling in de salon of studio, die voeten moeten daarna ook thuis worden verzorgd. Een kans om producten te verkopen dus. Daarnaast is het een goede inkopper voor leuke acties, waarbij je een combinatie kunt maken met vinger- en teennagels, en de verzorging van de voeten. In Nederland kan ik me voorstellen dat je deze mogelijkheid alleen biedt richting de zomer, want dan is er vaak meer vraag naar. Toch zijn er ook veel consumenten die in de winter een reisje naar de zon boeken, het hele jaar door mooie voeten willen hebben of juist die extra verzorging in de winter heerlijk vinden. Daarnaast is iedereen altijd druk, mensen hebben haast en nemen weinig tijd voor zichzelf. We zoeken vaak naar mogelijkheden om een en ander te combineren. Ik denk dat het voor veel consumenten handig is als ze bij hun nagelstylist terecht kunnen voor zowel de vinger- als de teennagels én de verzorging van hun voeten. Richting de zomer heb je wellicht ook wat aanwas van nieuwe klanten, die in eerste instantie netjes verzorgd in hun slippers willen stappen en die je misschien kunt overhalen om een matchende kleur op de vingernagels te proberen. 

Spelregels

Maar wat doe je dan met die klanten die hun voeten niet wassen? Of bij wie je de voeten niet ziet vanwege de mega dikke eeltlaag? Misschien is het een idee om een aantal spelregels op te stellen die je kunt vermelden op je website en op een display in de salon of studio. 

Bijvoorbeeld: 

– De voeten dienen schoon en fris te zijn.

– Bezoek aan een pedicure vooraf wordt op prijs gesteld.

– Wij behandelen geen schimmelnagels of andere nagel- of voetziekten, voetproblemen en -afwijkingen en verwijzen in dat geval door naar een huisarts of medisch pedicure.

– Wij behouden ons het recht voor om klanten te weigeren indien wij dat nodig vinden.

En anders zou je wellicht een leuke samenwerking op kunnen zetten met een pedicure die bij jou op locatie de behandeling wil geven aan jouw klanten? Op die manier kun je elkaar als professionals aanvullen, heb je nog meer vakkennis in huis en kunnen jullie samen je klanten in de watten leggen!

Bied jij cosmetische voetverzorging aan in jouw salon of studio? Zijn er nog andere redenen waarom je de behandeling niet aan wilt bieden?

Birgitta van der Linden (BLUSH)

Profiel Bekijk al mijn artikelen

Gerelateerde berichten