In de maanden april/mei 2011 is aan de bezoekers van www.beautynieuws.nl gevraagd hoe vaak men de schoonheidssalon bezoekt. Uit de antwoorden blijkt dat meer dan de helft van de bezoekers (54%) nooit naar de schoonheidsspecialiste gaat.  De deelnemers aan de enquête die wel de schoonheidssalon bezochten (46%) hebben een gemiddelde bezoekfrequentie van 4 keer per jaar. Belangrijk om te weten is dat de bezoekers van www.beautynieuws.nl niet representatief zijn voor alle vrouwen in Nederland.  Uit lezersonderzoek blijkt dat het hierbij vooral gaat om jongere vrouwen tot 50 jaar (86%). Ze hebben relatief vaak een middelbare of hogere opleiding (92%) en zijn relatief vaker werkzaam of studerend. Ze bezoeken BeautyNieuws.nl omdat ze geïnteresseerd zijn in beautytips en zijn ook geïnteresseerd in huidverzorging en lichaamsverzorging. Eigenlijk wel een hele interessante doelgroep voor de schoonheidsspecialiste…

Uit een onderzoek van Trendbox in 2008 in opdracht van HBA/Anbos (recenter onderzoek leek helaas niet voorhanden) blijkt dat het percentage  vrouwen dat de schoonheidssalon bezocht in 2008 nog 64% en in 2004 63% was. Uit dit onderzoek bleek destijds ook al dat de schoonheidspecialisten een doelgroep van vrouwen bedienen die stabiel is in omvang, waar weinig instroom is van nieuwe klanten en waarin bestaande klanten iets vaker lijken te komen. Ruim de helft van alle bezoekers kwam via het mond-tot-mond circuit terecht bij de huidige schoonheidspecialist. Van tevreden klanten moet de schoonheidsspecialist het ook primair hebben als het gaat om communicatie richting nieuwe klanten.

Wat betekent dit nu voor jouw schoonheidssalon? Als we deze onderzoeken met elkaar vergelijken dan heeft de gemiddelde schoonheidssalon in Nederland een ’tekort’ aan jonge vrouwen vrouw in haar klantenkring. En als daar niets aan gedaan wordt, dan zal de klantenkring vanzelf verouderen en op den duur via een natuurlijke verloop verminderen. 

Wat kan de schoonheidsspecialiste hier aan doen? Hoe krijg je de jonge vrouwen in je salon? Speciale behandelingen aanbieden die weinig tijd kosten? Andere vorm van reclame? Wij denken dat het gebruik maken van social media zoals Twitter, Hyves en Facebook voor je salon je aan nieuwe, jongere klanten kan helpen, want daar kun je de doelgroep vinden. Maar misschien ligt hier ook een belangrijke taak voor de Anbos en/of het HBA. Wat vinden jullie hiervan? Zet je reactie hieronder!

Gerelateerde berichten