De uitdagingen van personeelstekort
Wist je dat er afgelopen zomer in Nederland ongeveer 450.000 openstaande vacatures waren? Driekwart van de ondernemers had deze zomer dan ook te maken met een tekort aan arbeidskrachten, blijkt uit onderzoek van het CBS.
Dit maakt het voor hen moeilijker om hun bedrijf draaiende te houden. Ruim 40 procent noemt dit zelfs als voornaamste belemmering voor hun bedrijfsvoering. Ook zegt 36 procent dat het personeelstekort zorgt voor een hogere werkdruk voor het bestaande personeel. Hoe is dat bij jou en wat kun je eraan doen?
Waarom is er zo’n groot personeelstekort?
Hoe komt het dat er zoveel meer vacatures dan werkzoekenden zijn? Daar zijn meerdere oorzaken voor, waarvan dit een aantal belangrijke zijn:
1. Vergrijzing. Op dit moment is één op de tien werknemers in Nederland zestig jaar of ouder en zal binnen nu en zeven jaar met pensioen gaan. Zo stromen er meer mensen uit de arbeidsmarkt dan erbij komen. Bovendien zijn het ervaren medewerkers die vertrekken. Het is lang niet altijd makkelijk om geschikte vervanging voor hen te vinden.
2. Coronavirus. De coronacrisis zette de arbeidsmarkt op z’n kop. Twee jaar lang waren sommige sectoren (zoals de horeca en detailhandel) grotendeels dicht, waardoor mensen ander werk moesten zoeken. Toen alles weer openging, waren die mensen niet ineens weer terug. Ook zorgde het coronavirus voor een hoger ziekteverzuim onder werknemers. Door die uitval kwam er meer druk te staan op hun collega’s, met onder meer burn-outs tot gevolg.
3. De veranderende arbeidsmarkt. Door onder andere technologische ontwikkelingen verandert de arbeidsmarkt snel. Daardoor zijn er nu relatief veel mensen die geen werk vinden. Zij zijn bijvoorbeeld niet op tijd omgeschoold, of hebben niet de vaardigheden die een werkgever vraagt.
Hoe ga je om met een personeelstekort?
Het personeelstekort is een structureel probleem dat niet zomaar overgaat. Daardoor moet je als ondernemer kijken naar een nieuwe manier om met de schaarste op de arbeidsmarkt om te gaan. Er worden hierin drie strategieën genoemd:
– Het binden en boeien van bestaande medewerkers
– Het aanboren van nieuw talent
– Het anders organiseren van werk
Kun jij overal een vinkje zetten?
Zet je huidige personeel op één
In een krappe arbeidsmarkt is het verloop van personeel een groot probleem voor veel bedrijven. Doe er daarom alles aan om je huidige mensen te behouden. Zorg onder meer voor:
1. Een goede werksfeer en duurzame inzetbaarheid. Want als werkgever wil je fitte, productieve en tevreden medewerkers die zo lang mogelijk voor je kunnen (en willen) blijven werken. Stap één is het geven van aandacht aan je medewerkers. Ga met hen in gesprek en onderzoek waar ze behoefte aan hebben. En geef ze waardering voor wat ze doen.
2. Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. Dan heb je het niet alleen over salaris, maar ook over bijvoorbeeld verlof- en pensioenregelingen.
3. Kansen voor personeel om zich te ontwikkelen. Bied cursussen of opleidingen aan die ze kunnen volgen. Zo zorg je ervoor dat ze zich uitgedaagd blijven voelen en niet het gevoel hebben dat ze stilstaan.
Trek nieuw talent aan
Bij het aantrekken van nieuw personeel denk je misschien vooral aan vacatures die ingevuld moeten worden. En het is zeker belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw vacatures het juiste publiek bereiken. Maar eigenlijk moet je al veel eerder beginnen door te laten zien wat jou als werkgever uniek maakt. Wat maakt jouw salon anders dan andere salons? Wat vinden jouw medewerkers belangrijk aan wie jullie als bedrijf zijn? Laat dit terugkomen in de communicatie op al je kanalen. Zo trek je mensen aan die echt bij jouw salon passen.
Pas je sollicitatieproces iets aan
Het is zonde als je mensen afschrikt met een ingewikkeld sollicitatieproces of wollige, veeleisende vacatures. Kijk daarom goed naar je sollicitatieproces en maak de drempel om te solliciteren zo laag mogelijk. Gebruik in je vacaturetekst duidelijke taal, beperk het aantal eisen en vermeld altijd het salaris. Vraag jij mensen altijd om een cv en sollicitatiebrief in te sturen? Laat dat eens achterwege en vraag alleen om een link naar hun LinkedIn-profiel. Daarna maak je direct kennis via een telefoongesprek.